Vårens cykelupplägg färdigt!



Vårens cykelupplägg på min klass fredagar Sportlife Frölunda kommer att se ut såhär i stora drag:

  • "Extensiv" Intervall
  • Intensiv Intervall
  • Pyramid
  • en klass "Extensiv" Intervall
  • Trappa

Periodiseringen kommer inte att vara lika progressiv som jag brukar eftersom jag tror att den intensiva intervallen kan bli fysiskt jobbigare än pyramiden. Som det ser ut nu kommer vi inte att gå upp i röd zon och jobba med mjölksyreträning förrän i pyrmiaden så ur den synpunkten kommer den att vara fortsatt progressiv.

Varje period kommer att vara 5 veckor vilket ger upphov till en "återhämtningsklass" i form av en extensiv intervall och lite specialklasser.

Jag har satt extensiv och intensiv mellan " eftersom jag har fått lära mig ska det vara förhållande 2:1 i extensiv och 1:2 i intensiv (jobbigaste nivån först) men här ruckar jag lite på tiderna.

Den röda tråden är såklart att deltagarna ska få bättre kondition och om de vill höja sin mjölksyretröskel.


Intensitetsnivåer och känsla

60-70(69)% Bekvämt, behagligt

70-80(79)% Lagom, medel.
80-90(89)% Jobbigt Kunna säga kortare meningar
(85% På gränsen till tufft. Ungefär här brukar mjölksyretröskeln ligga om man har rätt inställd maxpuls)
90- Tufft Kunna säga ja eller nej endast.
95- Max


"Extensiv" Intervall


"Intensiv" Intervall


Pyramid


Trappa


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0