"Uppbyggande" tillskott i samband med träning

Träningslära.se är enligt mitt tycke den bästa träningsbloggen som finns! I alla fall om du är lite mer intresserad och vill ta din träning till nya nivåer. Kunskap är makt! Jag har citerat Nicklas här ur inläggget Mjölkprotein och kolhydrat för prestation och återhämtning – ny studie


"Mitt råd till alla som inte tränar på elitnivå och som inom en rimlig tid hinner komma hem och käka mat från styrketräningspasset gott och väl kan ta en drink med t.ex. 20-30 gram vassle blandat med vatten eller en portion EAA/BCAA direkt före och/eller efter passet och låta kolhydraterna (om man nu överhuvudtaget vill äta kolhydrater) bestå av något gott, näringsrikt och mättande istället."

Klockrent! Jag håller helt med. Hinner man äta tätt inpå träningen så behövs inte heller en proteindrink tycker jag. Om det är så att du prioriterar förbränning efter din träning så skulle jag försöka att undvika något kolhydrater och fett till minst en halvtimme efter avslutat pass för att inte höja insulinet och "avbryta" förbränningen. Är man då hungrig efter passet och/eller "rädd" för att förlora/eller vill ha mer muskler så ta en proteindrink eller en portion EAA.


Vad är EAA?
EAA (Essential Amino Acids) är essentiella (livsnödvändiga) aminosyror som kroppen inte själv kan tillverka utan man måste tillföra dem genom föda.


Varför ta EAA istället för proteinpulver?
Jag tycker att det funkar bra med proteinpulver men om du vill bli lite mer "avaccerad" så är det dags att börja med EAA. Jag tar det före och efter styrketräning. Protein är uppbyggt av peptider som är uppbyggt av en kedja av aminosyror. Om jag har förstått rätt så tas aminosyror upp fortare i cellen efter som du slipper "omvandligen" från protein till aminosyror i en process som heter proteinsyntes.

Kommentarer
Postat av: soffan

Ah, intressant! Jag är så schuuukt oinsatt i allt som har med kost att göra, men jag läser mycket träningsbloggar, och det här är typ första gången jag ser någon som inte förespråkar kolhydrater direkt efter träning. Man lär sig något nytt varje dag tydligen :) ...

2010-06-26 @ 22:11:13
URL: http://soffans.shapemeup.se
Postat av: J

Det kan säkert vara motiverat med kolhydrater efter träning för en del människor. En del vill ha en stort insulinpåslag efter träningen för att öka muskelmassan, och då kan ju snabba kolhydrater vara motiverade. Och en del verkar ju kunna äta vad som helst utan att lägga på sig fett. Men prioriterar man t.ex. fettförbränning så ska man ta det lungt. Själv har jag kunnat lägga på mig muskler utan att föra till kolhydrater. Men det finns en stor övertro på kolhydrater!

2010-06-29 @ 22:15:02
URL: http://bodyandsoul.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0