Sportlife Cykelkvartal

I tisdags var det dags för Sportlifes andra cykelkvartal. Vi träffades på Sportlife Frölunda för fyra inspirerande timmar.

Det första vi gjorde var att göra en lättare och väldigt förenklad version av ett maxpulstest, eg. inget maxpulstest alls men jag ska försöka förklara. Vi värmde upp under ca 12minuter, sen cyklade vi på 75 % av MP i x antal minuter, likadant på 80 0ch 85 % för att avsluta med 2 minuter på 90 % och på 1 min skulle vi försöka komma upp i 95 %. Jag har lite problem med att få upp min puls på en cykel, så jag får sätta min maxpuls till en lägre siffra än när jag t.ex. springer. Jag satte min maxpuls till 190 och kom du upp i 97 % enligt Activios system. Jag var helt slut efter detta och mådde lätt illa. Men eftersom jag återhämtade mig relativt snabbt så tror jag att procenten var lite hög. Det man behöver tänka på när man cyklar är att det är känslan i benen som är viktigast, man blir ofta tröttare där innan man känner att man blir "flåstrött"...hm lite dåligt formulerat av mig...

Efter vårt pulstest så körde vi en 45 minuters klass. Efter den rejäla "uppvärmningen" så var det betydligt lättare att komma upp i puls och procenten kändes inte alls lika jobbiga som förut, kanske värmde jag upp för dåligt inför pulstestet. Jim Berg levererade som vanligt en inspirerande klass.

Tillsist var det dags för ett grupparbete då vi skulle göra en 60 - och en 30 minuters klass. Det som var det nya när vi gjorde klasserna nu var att vi även skulle tänka till om låtens rpm (rates per minut - cykelkadensen - den takt vi cyklar i), hur den påverkar puls osv. Förut har man mest gått på känslan i låtarna, till vilken procent av maxpuls de passar, vilket oftast funkar. Men nu fick vi ännu en ingrediens att ändvända i vårt passbyggande. Sportlifes cykelinstruktörer börjar nu bli riktigt grymt utbildade och har många verktyg att använda för att ge sina klassdeltagare den effektivaste träningen och bästa upplevelsen. Men sen är det ju upp till var och en om man tar till sig informationen och använder den!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0