Arm-måndag

Idag har jag, som man kanske förstår av rubirken, tränat armar.
Tänkte jag skulle bli lite seriös och få med lite fakta när jag skriver om min träning :)



image25


M. Biceps Brachii - Tvåhövdade armmuskeln (armböjaren)
Ursprung

Korta huvudet - skulderbladets korpnäbsutskott
(processus coracoideus),
Långa huvudet vid utskottet av skulderbladets (scapula) ledskål
Fäste:
Knölighet på strålbenet (radius)
Funktion:
Böjer armen i armbågsleden, vider underarmen utåt
och för armen framåt i skulderleden.



image26




M. Triceps Brachii - Trehövdade armmuskeln (armsträckaren)
Ursprung:
Långa huvudet - Knölen under skulderbladets ledskål (cavitas glenoidalis),
mellersta-  och sidohuvudet - baksidan av överarmsbenet (humerus)
Fäste:
Utskott uppptill på armbågsbenet (ulna)
Funktion:
Sträcker armbågsleden , långa huvudet
för armen bakåt i skulderleden.










Passet gick riktigt bra idag, blev rätt så trött i mina armar. Dock är jag för klen (eller har för dålig uthållig styrka) i mina underamar eftersom de tar slut långt före mina biceps.
Jag brukar inte ta slut i underarmarna när jag kör tungt, men nu när jag ligger på 15 reps så blir det så :(
Detta påverkar greppet rejält också, det liksom krampar i dem.


Det var väldigt mycket folk på byggargymmet* typ 30pers (det är mycket för att vara så små lokaler).
Obs! Naturligtvis ingen i benrummet ;)
Många millidrutter** var där och tränade. Jag borde eg störa mig på detta eftersom vi inta har något avtal med militären sen typ när jag satt i styrelsen (kan vara två-tre årsedan) och de lär ju inte betalt någon medlemsavgift och får därför inte träna där.
Men eftersom ingen var ivägen för min träning så brydde jag mig inte.
Dock ska kortläsare installeras vecka 10. Då e det sluttränat för de som inte betalar.



*Byggargymmet är en ideell förening (en lyftarklubb) som ligger i min kommuns idrottanläggning. Det finns inga pass eller någon som jobbar i gymmet, dock finns allt som man eg behöver för att styrketräna hela kroppen :)
Jag satt i dess styrelse ett tag plus att jag då fungerade som "Mig kan du fråga om du behöver hjälp" och jag hade några kurser i styrketräning.

**Millidrutter är de små 18åringarna som gör lumpen, när man ser de flesta av dem så funderar tänker man ofta; Är det ni som ska försvara vårt land

Kommentarer
Postat av: Julia

PORRVARNING!!!

2008-02-25 @ 22:12:49
Postat av: Johan

Julia: Men baby, absolut ingen porr ;) Seriös träning! edast ;)

2008-02-25 @ 23:05:47
URL: http://bodyandsoul.blogg.se
Postat av: Evasleva

Dragremmar är ju en underbar tingest för att slippa bli trött i underarmarna först (vilket händer mig jämt)

2008-02-27 @ 08:43:41
URL: http://www.letarbalans.blogspot.com
Postat av: Johan

Evasleva: E inte det meckigt att ha på hantlar? Har alltid det på marklyft. Men ska testa dem på hantlarna eftersom det bara är där de tar slut.

2008-02-28 @ 00:21:12
URL: http://bodyandsoul.blogg.se
Postat av: Cecilia

Jag tar slut i underarmarna när jag gör chins o latsdrag. Men jag vägrar ha remmar ? någon gång måste man ju bli stark nog... eller?

2008-04-11 @ 23:37:26
URL: http://blogg.skanemedia.se/ceciliaisberg
Postat av: Johan

Cecilia: Haha fast har man babyhänder som mig (trots 4år inom industrin) så behöver man ahndskar och remma :P

2008-04-15 @ 22:57:39
URL: http://bodyandsoul.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0