Coach för att utvecklas

Jag har alltid varit lite sen av mig. Skaffade ju Pt i höstas, vilket kanske iofs ligger i tiden. Men att skaffa en coach var väl inne för några år sedan. Det är i alla fall vad jag har skaffat nu. Och varför ska man skaffa något enbart för att det är inne? Det är ju bättre att göra det när man behöver det :)




Trippel?

Lika bra att köra en trippel;
Gym, axlar och mage
Cykel
COMBAT-korre

Fotot är ärligt stulet från min kollega Magnus Wahlström


Lång fredag

Det blev ju faktiskt en hel GRIT-klass igår på auditionen, och eftersom det blev ev mix av strength och plyo känns det en del i kroppen idag :)

Idag är det heldag på Chalmers, gym, cykelklass och BC-träning plus plugg.....lång dag?


GRIT™-audtion = CHECK!

För första gången på nästan fem år har jag bestämt mig för att jag vill börja instruera en ny gruppträningsklass!
 
Jag har precis varit på min första audition sen 2008. Då var det i BODYCOMBAT. Nu var det i Les Mills "nya" monsterklass; GRIT!
 


Magnus körde push ups till Swedish House Maffia!

 
Sex tappra. tre tjejer och tre killar, hade vågat sig dit och alla var grymma! Själv hade jag gjort en plyo-inspirerad klass till Dj Somy Feat Nightwish - Amaranth Mix.
 
 
  • Springa på stället
  • Jämnfota hopp över bräda med switch x8
  • Springa på stället
  • Burpees x8
  • Vila
  • Jämnfota hopp över bräda med switch x8
  • Höga knän
  • Burpees x8

Själv tycker jag att det gick riktigt bra även för mig och jag är nöjd! Nu blir det bara en väntan på resultatet från de här tre:

 
 
 
Om du vill veta vad GRIT™ är så kolla dessa länkar:
 
LES MILLS GRIT™STRENGTH
 
GRIT™ Plyo
 
Hög på endorfiner just nu!

4,5 år sedan sist!

Senast var våren 2008. Nu är det dags igen! Denna gång kommer det vara sjukt mycket jobbigare fysiskt! Sist var jag så nervös att jag nästan spydde. Lite nervös är jag allt idag med.


Lite mer barnkunskap

"Föreläsning" om projektarbetet Lillugglans BVC. Dags att lära sig lite mer om barn.

Två reflketioner:

1. Oj vad mycket som kan gå fel när dett barn föds.

2. Det är väldigt imponerande att se läkare, sjuksköterskor och barnmorskor hålla sig lugna och agera i krissituationer även om det bara är på film


Liten egoboost

Det känns faktiskt lite egoboostande att ge följande svar till nya klienter:

"Vad kul att du vill komma igång med personlig träning!

Jag är tyvärr fullbokad och tar in nya klienter tidigast i januari. Det är tyvärr en kölista där också. Vill du att jag ska kontakta dig då ifall jag får några lediga tider?"

;)



Nytt rekord! Chins :)

14 är mitt nya rekord i Chins!!! +2 mot sist. Den tunga träningen har gett resultat :)

Dagens pass på Ullevi:
Chins 14/4/3
Hantelrodd 32,5/8/8/8
Smal latsdrag 50/12/11/7
Hög rodd med rep 30/12/12/12
Omvänd peckdeck 30/12/12/11
Shrugs med stång 60/12/12/12
Dynamiska ryggresningar 12/12/12

Avslutade med att köra igenom BC 54 plus att träna inför morgondagen!


Neonatalvård

Jag har hittills i mitt liv undvikt vården så mycket som möjligt och särskilt att jobba inom den. Dels pga miljön och dels pga att jag hellre hjälper människor innan de är sjuka eller skadade.

Men nu ska jag vara med i ett projekt inom Neonatalvården. Vi ska vara med och ta fram en produkt som ska hjälpa nyfödda barn. Det känns som ett viktigt och spännande projekt.

Därför är jag idag på studiebesök på Östra sjukhuset. Närmare bestämt förlossningsavdelningen.


BC 54 Check

Då var koreografin till BC 54 inlärd. Imorgon blir det till att lägga upp coachningen och sen nöta nöta tills det sitter perfekt :)


BODYCOMBAT Höst-mix 2012

Idag hade jag proppat i mig lite mer energi och disponerade den bättre under klassen! Jag började inte dö förrän i låt 4, men där är finns det partier där du kan plocka ned pulsen och fokusera i karaten. Jag presenterade i mina ögon en klockren klass ikväll när det kommer till coaching, fick till och med lite från söndagens kvartal. Teknikmässigt tar jag ett steg i taget, men ikväll kändes det som jag fick till front kick bättre, kände att det blev ett bra "frånskjut" med höften!
 
Deltagarna blir bara bättre och bättre! Grymt!
 
MIXEN
1. 53
2. Music is pumping 41
3. 53
4. 53
5. Nessaja 51
6. Stamp 37
7. 53
8. 53
9. 53
10. 37
 
Jag är långt ifrån med mästerfotograf och på att redigera samt klippa ihop bilder...ha ha men nästan alla kom med i alla fall ;)
 
 
Som du ser så har du gott om plats även vid nästan full klass :) Ljudet är mycket bättre sedan vi fick ny cd också :)
 
Nu är det dags för mig att lära mig release 54. Målet är att lära mig hela ikväll och sedan strukturera midmap (manus) imorgon kväll :)

Wrong Wrong

Okej idag har verkligen allt gått fel hittills ! Det betyder att det kan bara bli bättre! :)

Med andra ord kommer det att bli en grym BC-mix på Lindholmen ikväll!


Zzz

Denna morgon hade jag en utmaning! Jag flyttar den till imorgon! Snooze-knappen är djävulens påfund


Variera lite oftare?

Variation är bra! Jag har kört tungt i gymmet väldigt länge, kanske för länge då jag nu när jag gått upp på 8-12 reps fått sänka vikterna rejält!

Kolla bara på det här:
Dagens bröstpass
Lutande hantelpress 35 kg (istället för 42,5)
Bänkpress 60 kg!!! (Istället för 100)
Flyes i drag nedåt 20 (istället för 35)
Flyes i drag uppåt 15 (istället för 25)
Sittande bröstpress 45

Man blir bra på vad man gör! ;)

Vidare blev det mage:
Vindrutetork
Fällkniv med vikt
Sneda crunch på bosu-boll


BODYCOMBAT 54

Nu är den här!
 
 
 
Riktigt bra kvartal med Leon! Det var mycket inspiration och en hel del grejer som i alla fall jag inte hört förut. Sen var det så klart svett, smärta, glädje och FRAMFÖRALLT mycket SKRATT! Han har riktigt bra humor :)
 
SATS-kompassen var en riktigt fin anläggning också!

Äntligen! BODYCOMBAT - Kvartal 54!

Idag är det äntligen dags för nya kvartalen i BODYCOMBAT! Det är nu nummer 54 i ordningen. Kvartalen ligger idag på SATS - Kompassen. Jag har hört mycket gott om den anläggningen så ska bli spännande att änligen se den.
 
Detta är första förberedelsen inför när jag och Michael presenterar med Petter E. på Festivalkonventet den 8:e december. Och idag är det ju ingen mindre än min pt som presenterar klassen och utbildar oss; The Danish TNT - Leon Hobro!
 
 
 
 
 
I think we are going to have some TURBULENCE! ;)

Nordic Wellness

Är Sportlifes nya namn


Sportlife byter namn

Idag på Sportlifes 15 årskalas på Sportlife Backaplan kommer det nya namnet på företaget att lanseras. Jag vet vad det är, du vet under dagen.


Frukost med en touch av New York

Idag blev det frukost i Linné med Gustaf och med besök från New York. Min vän Gabriel bor där sedan många år med sin fru. Bra engelsktalande start på lördagen.

Nu blir det några timmars plugg i Chalmers bibliotek!


Nov. 23, 2012

Underbar cykel 45 och ikväll har jag lagat middag:

Förrätt
Älgfärsfile med svartvinbärs-gelé och ädelostfyllda champinjoner

Huvudrätt
Ekologisk svensk ryggbiff från stut med potatistimbala, grillad tomat och trattkanarellsås

Efterrätt
Vit choklad pannacotta med blåbär och hyvlad mjölkchoklad och en Cava

Otroligt lyckat!

Nu besserwisser


Regel 7 - Zoo!!

Det blev ett gött armpass med Stefan på Ullevi i eftermiddags, och jag har aldrig varit så trött efter ett armpass! Men så är det när man inte är van vid lite fler reps än 4 ;)

Ikväll flög superlativen på min BOXKLASS! Fan vad bra deltagarna var ikväll!!!! Det lät som ett zoo i salen :)
Regel 7 på mina boxpass är;
- Ju mer ni låter desto mer tror jag att ni tränar!

Underbara deltagare!!


Extremt tidig BB!

Det är extremt tidigt! Och det är ännu tidigare för att träna!

BODYBALANCE på Sportlife Domkyrkan nu


Fysiken - ett av stans bästa gym?

Har precis tränat ett benpass på Fysiken - Gibraltargatam. Detta måste vara ett av de bäst utrustade gymmen i stan!

De har:
- en stor ställning med TRX som står i ett enormt rum där de har massor av fria vikter och stora lediga ytor, romerska ringar m.m.
- stort stretchrum
- två rum med maskiner
- ett stort rum med konditionsmaskiner

De verkar också ha mängder med med gruppträningssalar med allt från Les Mills-klasser till innebandy.

En stor och fräsch anläggning!


Killing Houdini - genrep

Igår var vi på min vän Stefans genrep av showen "Kiling Houdini" på restaurang 12:an i Nya Gamla Ullevi.

Blir en riktigt bra julbordsshow och Stefan lockar som alltid till många skratt och så blir man förbannad då man inte fattar illusionerna :)


Superhjältegenerna!

Inför min BODYCOMBAT idag sa jag till min grymma deltagare att det var dags att ta det nästa nivå och ta ut sig det där lilla extra! Detta gick de självklart med på och herregud vad de köttade!

Jag lyssnade dock lite för mycket på mig själv och var slut både i benen och energimässigt efter låt 3! Jag ska aldrig mer ha två vilodagar på rad ;)

Det var bara att plocka fram Superhjältegenerna och kötta! I Blade kom energin tillbaka :)

Det värmer i ett instruktörshjärta när deltagare kommer fram och berömmer en för passet när man själv är död :)


Redovisning

Sitter och lyssnar på redovisningar i skolan. Jag fungerar som de flesta andra att beroende på hur redovisningen går till så lyssnar jag på vad sägs eller inte.

"Powerpointen" ska vara lätt att hänga med i och eventuella effekter ska tillföra något ä, dvs. gärna höja presentationen och inte ta över den.

Pratar de för fort hänger i alla fall inte jag med! Och är rösterna för monotona tappar jag intresset.

Precis som när man instruerar gäller det att behålla lyssnarens (deltagarens) uppmärksamhet!


Bedövad

Tandläkarebesök och nu hänger typ halva ansiktet. Det är alltid kul att försöka prata efter man fått bedövning i käken :)

Egen utvärdering

Idag har jag tittat på filmningen av min BC-klass i BODYCOMBAT och utvärderat mig själv. Det var faktiskt inte så jobbigt att kolla på och höra mig själv som jag kom ihåg det. Jag hittade massor av saker jag kan utveckla men överlag är jag rätt stolt och det var ett par stunder då mina jag och mina deltagare skapade lite fitness magic! :)

Finbesök

Winston Churchill


Riktig helgdag!

Idag är det riktig helgdag utan träning eller jobb. Kanske bara någon timme plugg ikväll.

Senaste tre timmarna har spenderats med Emil, Jens, Sofie, Stefan och Sara på Brogyllen med kaffe.


Filmning nummer 3

Filmade ju min BC i tisdags och tyckte sedan att det var lika bra att filma min box igår....så då filmar jag väl min cykel idag då med!


Box, gym och American Fotball

Fantastisk boxklass idag på Sportlife Odinsgatan. Grymma deltagare!

Jag skulle ha vilodag idag men det blev ett tungt bröstpass med André.

Lutande hantel 42,5
Peckdeck 100
Flyes nedåt 36
Uppåt 27
Bänkpress i Smith 77,5

Nu grillade kamben, kycklinglår och Amerikansk fotboll!


Ryggskott

Idag fick jag veta att jag gått med ryggskott i en vecka. Mitt livs första ryggskott. Jag trodde att jag bara sträckt mig då jag i stort sett kunnat träna för fullt.

Jag har precis fått lite behandling av kiropraktorn Ardavan på Chiro Rehab Center. De finns bland annat på Sportlife Ullevi! Två grymma grabbar som driver det!


Gröt i TV4-morgon

"Gröt ger en sådan härlig mättandskänsla. Och äter man en skinksmörgås till med högt proteininnehåll så håller man sig mätt länge."
 
Tommy Myllymäki i "Mitt Kök"
 
"Eller ett kokt ägg"
 
Lägger hans side-kick till
 
Personligen tycker jag att gröt ger en bukfylla och enbart en tillfällig mättandskänsla. Sen undrar jag om Tommy tänkte till mitt i sändningen att protein kan ge en större mättnadskänsla och slängde in det.......

Tungt benpass

Gott benpass med Stefan och Lydia på Ullevi. Tyvärr har jag fortfarande ont i min ländrygg sedan förra veckan.

Dagens pass:
Knäböj i Smith (vanliga var upptagen) 87,5
Utfall i Smith 57,5
Liggande lårcurl 60,8
Benspark 112 121 130
Stående vadpress 58
Bensax utåt 50,5


Filmning

Idag filmade jag min BC för att dels få lite feedback från min Pt men också för att se själv. Även om det kan kännas lite obekvämt att se och höra sig själv så är det oerhört nyttigt!

Jag vet iofs om de missar jag gjorde och där jag slarvade med tekniken men det finns säkert fler saker att se. Plus att det är bra att se det jag också gör bra :)


..zzz

Jag ska inte arbeta med materialval i framtiden!


Förra veckans utmaning

Förra veckans utmaning var att träna 2 tillfällen per dag i sex dagar. Detta lyckades genom:
- 7 gympass
- 2 BODYCOMBAT
- 3 Cykel
- 1 BODYATTACK

Denna veckas utmaning är att få till två BODYBALANCE.


Magutmaning

Marcus hade lånat ett par "pjäxor" för att hänga upp och ned i. Det blev brutalbänk hängandes i fötterna på dagens pass! Kul och apjobbigt samt lite läskigt ;)


Söndagsbröst

Avslutade jobbhelgen med ett tungt bröstpass med Marcus på Ullevi. Bra slut på helgen!


Sportlife Cykel - Påbyggnadsutbildning - Dag 2

Presentationer och feedback

Tessan rullar Extensiva Intervaller

Jag föreläser om Passupplägg och att coacha med Activio


Teknikklass


Cykel påbyggnadsutbildning

Om du börjar på Sportlife som cykelinstruktör men redan har en annan än vår cykelutbildning får du gå en 2-dagars påbyggnadsutbildning. Detta är för att du ska utvecklas, få de "modernaste" verktygen för att ge klassdeltagarna en så effektiv och säker träning som möjligt. Samt att du ska följa våra riktlinjer.

Detta är just vad jag tillsammans med Jim och Therese S ska hålla på Sportlife Backaplan nu i helgen.


PANG!

Just nu är jag rätt nöjd!

Under de två första veckorna av min master ville jag typ hoppa av då det var så mycket att göra och jag slappat till mig under mitt år off.

Idag fick jag resultatet på min två första kurser; 4a och 5a (av 5)! Så gott! Särskilt eftersom jag siktar på godkänt :)


Intressant skrivit av Herr Colting om Crossfit!

 Jonas Colting gillar att provocera men har ofta en hel del vettiga tankar också!
 
Mina egna tankar och erfarenheter om crossfit är följande:
  • Jag använder övningar på ett sätt som kan liknas vid crossfit för att få upp puslen i gymmet.
  • Det finns många serier lagrade så man slipper tänka själv.
  • Jag tycker att det är vitkigt att man lär sig de svårare övningarna som knäböl, raka marklyft, fri-vändningar på ett korrekt och kontrollerat sätt innan man börjar lägga på massa vikt under "stressande" förhållanden för att undvika skador. Jag tycker att jag hört om en hel del skador nämligen. Så kanske varva med att träna kontrollerat i gymmet som komplement för att undvika skador?
  • Flera jag stött på som håller på med crossfit verkar tycka att det är det enda rätt! De vill inte höra en prata om annan typ av träning och verkar inte alls öppna.
  • Tycker man det är kul och har koll på vad man gör, man behöver ju inte välja övningar där man har en skivstång med 60 kg, så kör på!
 
http://coltingblogg.com/2012/11/03/den-stora-myten-om-crossfit-del-1/#comment-5968

BODYATTACK-döden

Japp det blev ett tredje pass idag! Jag fick så mycket energi av mina härliga boxdeltagare på Odinsgatan att jag tog mig över vattnet till Ullevi för att gå på BODYATTACK.

Igår sa en av naprapaterna på Ullevi att BA var det galnaste han sett och skulle aldrig gå på det. Idag frågade jag om han skulle med och han utmanade sig och följde med :) Även om han sa att han skulle gå var femte minut eftersom han var så trött stannade han hela klassen :)


Japp BA är jobbigare än BC! Dock inte lika kul. Jag dog flera gånger under klassen men fantastiska Nonne höll oss kvar i matchen :)


Armpass på Sportlife Linné

För första gången någonsin har jag varit på Sportlife Linné. Mycket större än vad jag trodde och hade i alla fall allt vi behövde för stunden.

Armpass med Marcus.
Stående hantelcurl 25 kg
Frenchpress med ez-stång 40 kg
Hammercurl med rep 72
Over head press 60
Omvänd curl 30 kg
Pushdown stång 72


Sista morgonklassen

Då var sista morgonklassen gjord på Sportlife Exclusive. Känns lite tråkigt då det har varit ett gott gäng som utvecklats med veckorna.


Onsdag .....

Min utmaning just nu är att få till två stycken "rörelse-aktiviteter" per dag. Därför gick jag på en COMBAT på lunch där jag hela tiden försökte få en plats i spegeln för att träna på min teknik.

Nummer två blev ett värdelöst bröstpass och ett okej magpass. Den strikta kosten kräver en omställningsperiod.


Benpass på "tomt" Ullevi

Benpasset är inte min favorit just nu men på ett nästintill tomt Ullevi ikväll kändes det helt okej

Djupa knäböj 80kg/6 90kg/6 100kg/3
Utfall i smithmaskin 47,5kg/6 57,5kg/6 67,5kg/6
Liggande lårcurl 58,5/3 60,8/2/1
Benspark 112,5/3/3/3
Stående vadpress 45/15 52/14 58/12
Bensax utåt 40,5/2 37/7 40,5/4


They took it up a notch!

Idag kändes det som att den enorma salen på Sportlife Lindholmen var full! Deltagarna "took it up a notch" och idag presterade de det bästa jag sett dem hittills! Idag var det FITNESS MAGIC!!

Själv var jag väldigt nöjd med min egen insats och ännu roligare när deltagare kommer fram och "tackar för att jag är en så bra instruktör". Värmer i hjärtat! :)


Ner med blicken?

Tänkte att jag skulle försöka att undvika att sitta och titta ned i mobilen jämt och ständigt. Jag kan ju missa något intressant!

Men efter att ha läst klart tidningen ser jag att precis alla sitter och tittar ned i sina mobiler! Jag kanske missar något där?


Höstens BC-mix

Jag tycker att BC 53 fortfarande är väldigt bra så jag byter bara 4 låtar (fast man ska ju aldrig säga aldrig). Mixen är från imorgon:

1. 53
2. Music is pumping 41
3. 53
4. 53
5. Nessaja 51
6. Stamp 37
7. 53
8. 53
9. 53
10. 37


Måndag = favo just nu

Jag tror att måndag kan vara min favoritdag just nu:
- Sovmorgon
- Tung ryggträning
- Pt-klienter
- Sova

Jag gillar verkligen att köra riktigt tungt. Det är nästan träning för maxstryrka. Mitt mål just nu är bara att orka lyfta så mycket som möjligt. Ligger på 1-4 reps plus 2-3 med hjälp.

Dagens pass:
Chins med 15 kgs viktskiva
Enarms-hantelrodd 40 kg
Smala latsdrag med v-handtag 85
Liggande omvända flyes 12,5/sid
Hög rodd med rep 40
Shrugs med skivstång 97,5 kg
Dynamiska ryggresningar i bellyback 10 kg


Varför variera din träning?

Jag tänker i dra upp de vanliga anledningarna utan jag tar det ur en personlig synvinkel:

Styrketräning: Här behöver jag inte tänka. Jag ska flytta vikten från punkt À till punkt B. Detta är min terapi!

BODYCOMBAT: Det är så himla kul och jag kan verkligen höja pulsen med glädje!

BODYJAM: Också fruktansvärt kul och jag måste tänka! Att min hjärna måste få arbeta medan jag tränar är utmanande och ökar min puls! Detta att behöva tänka och därmed höja pulsen gäller också för de boxpass jag håller i! Bring your brain!

BODYBALANCE: Här bekräftas de problemområden min pt och naprapat sagt att jag har. Det stramar och tar emot, men är ändå skönt på samma gång! Här får min själ arbeta! Jag försöker att lära mig att vara i nuet!

Inomhus Cykling: Intervallträning


Vad gör varierad träning för dig (mer än det "gamla vanliga")?


90-talet är tillbaka

Tacos och Nintendo 8-bits


Grabbhelg!

På tåget på väg hem till landet för grabbhelg! Ett av de nya fräscha tvåvåningstågen :)

- Paintboll
- Nintendo 8-bits
- Mat
- Film
- & massa annat gött!

Ingen träning men jag gjorde ju 7 timmar varierad träning tisdag till torsdag. Hur många gjorde du?


:(

Den här dagen har inte börjat bra! Jag är dyblöt pga mitt paraply är borta, tappade min en dag gamla trimmer i vatten... Suck! Tur att King Henrik var på kanal 5!


Härlig BODYBALANCE

Eftersom jag ska åka hem till landet imorgon efter lunch och därmed inte kan träna fredag- söndag har jag gått trycka in allt på tre dagar.

Ikväll avslutades träningsveckan med ett armpass i gymmet och en fantastisk BODYBALANCE med grymma Therese P på Sportlife Frölunda.


Summering av veckans träning;

Tisdag: Instruerat BODYCOMBAT & ben i gymmet

Onsdag: Bröst och mage i gymmet till lunch sedan axlar och BODYJAM på kvällen.

Torsdag: Instruerat Cy 45 & rygg på morgonen. Armar & BODYBALANCE på kvällen.


Dagens två första

Dagens två första fysiska aktiviteter var avklarade kl 11:00 idag:

Instruerat cykel 45 - The Experiment ( Higher Faster)

Gymmat rygg
Chins med 15kgs vikt
Enarmsrodd med hantel 37,5 kg
Smal latsdrag 85
Omvända flyes i drag 15
Hög rodd 40
Shrugs med skivstång 80 kg
Dynamiska ryggresningar 10 kg


Hann med möte om boxen där jag numera är en av två ansvariga.

Nu lite skola.

https://cdn1.cdnme.se/cdn/6-2/383940/images/2012/pic_509269b39606ee77c41382f9.jpg" class="image">


RSS 2.0