Lördag i naturen

Idag har det blivit lite arbete samt att jag har fått pröva på att köra lite 4-hjuling. Jag har även hunnit med att träna lite på skyttet, både hagel och kula inför vårens privatlektioner.

Fysutbildning för golfare

Igår gjorde jag en visit i Göteborg och närmaste bestämt Sportlife Almedal. Anledningen var en utbildning i fysträning för golfare annordnat av Öijared Golf Klubb. Utbildningen hölls av Lars Evertsson på Öijared GK, bland anant landslagstränare, och Markus - pt/sjukgymnast som tränar proffs på europatouren.

Utbildningen med en praktisk inriktning innehöll:
- Screening
- Rörelsetester
- Förslag på övningar

Det var en intressant utbildning men många inslag av MAQ-träning som inte bara kommer att förbättra mina klienters golfspel utan även mitt eget. Framförallt det sista är i stort behov av detta. Jag tog grönt kort 1999 efter att en natt fastnat framför US Open på tv3. När jag flyttade till Göteborg 2008 slutade jag dock spela, eller om det var några år före det, och började inte igen förrän förra sommaren. Allt var typ borta ;)

Det var en utmandande och utveklande utbildning för mig då jag inte jobbat med screening och rörelsetester innan jag kört igång med själva träningen. Jag har mera screenat och jobbat med att förbättra mina klienters träning under själva träningen.

Det sättet att arbeta på kommer jag antagligen bara jobba med när det kommer klienter som specifikt vill förbättra sitt golfspel och då i huvudsak sin sving.

Som ni kanske redan vet har Sportlife i år startat ett samarbete med Öijared GK. Öijared arrangerar med anledning av det en utbildning för max 15 av våra PTs. De vill känna sig säkra på att våra PTs har utbildning för att träna golfare när de skickar sina klubbmedlemmar till oss. Utbildningen har en praktisk inriktning och innehåller screening och rörelsetester, samt träningsupplägg för golfare. Den som håller i utbildningen är en Sjukgymnast/PT som jobbar som fystränare för professionella golfspelare på Europatouren.

Utbildningen sker på Sportlife Almedal, den 30/3 kl 9-16. Sportlife står för kostnaderna för denna utbildning, gratis för er PTs alltså. Jag kommer att ge förtur till de av er PTs som spelar golf, anmäl dig till mig snarast ifall du vill gå denna utbildning.

Om min kropp är mitt tempel är den en krossad och nedbrunnen ruin!

Hemma i Sverige igen sedan två dagar :) Hade en riktigt bra hemresa med cirka en meters benutrymme mellan Moskva och Stockholm. Känns riktigt bra att vara hemma. Att vara ute och reda får i alla fall mig att uppskatta Sverige mer! Det jag saknas mest i matväg har varit svenskt kranvatten och svensk mjölk. Världsklass!

Jag är fattig som en kyrkråtta nu men oerhört rik på upplevelser! Och massor av nya vänner!

Som rubriken lyder så är jag inte i form! Jag skulle vilja påstå att jag är i kanske den sämsta formen någonsin..... Konditionen är bortflugen, musklerna har ramlat och fetter har smugit sig på istället. Kan fortfarande inte lyfta höger arm till mer än 5 cm under axeln.

MEN!
Sedan jag kom hem natten till onsdag har jag;
- Kört två löppass á 5 km var
- Två styrkepass
- Börjat lära mig BODYCOMBAT 51
- Skyfflat cirka 4 ton grus

Ge mig fram till mitten av april så är jag i bra form igen! Toppform första juni ;)

Moskva 27 mars

Dags för hemfärd efter nästan tre månader i Asien och ja nu slutligen i Europa. Det turistiska idag blev att besöka Lenins Mansoleum. Lenin var enormt välbevakad. Det kändes nästan som att gå ner till “The Warroom” i Vita huset eller som om man var i något dataspel. Dunkel belysning, tyst och massor av vakter. Lenin själv i sin glaskista såg lite stel ut och han var rätt kort. Han såg väldigt “vaxig” ut. En udda med intressant upplevelse. Bisarr kanske också är ett ord....

Moskvas stadskärna är väldigt vacker och jag kan tänka mig att när våren har kommit på allvar är den ännu vackrare.

Lite gamla sovjetgrejer

När jag åkte ut till flygplatsen såg jag dock grått, grått, grått!

Grå himmel, gråa byggnader, .....allt var grått!

Tack Kate, Darren, Lisa, Courtney och Todd för 17 fantastiska dagar med Vodkatrain - Ruski Huski!

Moskva - 26 mars

Vi anlände 04:20 till ett mörkt Moskva. Jag hade lyckats sova cirka 7 h men var ändå dödstrött. På perrongen mötte vår Honcho Marina, verkar vara ett populärt namn, oss. Vi fick direkt åka till vårt hostel, Godzillas, för att checka in och få några fler timmars sömn.

Efter en incheckning och en god frukost, Moskva behöver inte vara dyrare än Göteborg, var det dags att få in alla turistgrejer på en dag.

Typisk sovjetisk byggnad

Bolsjojteatern

Röda torget och Vasilijkatedralen

Röda torget belägget vid Kremlins murar är en imponerande syn då det har den vackra .... katedralen i bakgrunden. Detta är väl den klassiska bilden av Moskva. Strålande sol och trevliga människor. För länge sedan var "röd" (krasnyj/krasnaja) på ryska också också ordet för "vacker" (nu krasivyj/krasivaja), man menade alltså från början "vackra torget".

Kreml

Före lunch besökte vi Kremlin. Tack vare att en student köpt en 8-personers biljett, rabatterat för att sälja till normal pris, slapp vi stå i kö. Inne i Kremlin finns det många vackra ortodoxa kyrkor och faktiskt var Vladimir Putin på sitt kontor denna dag. Inte för att vi såg honom men vi fick den informationen. "Moskva Kreml är Rysslands maktcentrum. Därifrån styrs dagens Ryssland och även Sovjetunionen styrdes därifrån". Det var Tsarens tillhåll förr.

Evig flamma

Kyrka inne i Kreml

Putin satt här inne vid besöket

Efter Kreml var det dags för en sen lunch som låg lite sådär “hemligt” ryskt i en källare någonstans i Moskva. Återigen hyfsat billigt.

Dagen avslutades sedan med en middag på en “äkta” rysk restaurang med väldigt god mat. Den var “äkta” för att ja det var egentligen en kedja men servitörer hade ryska “folkdräkter” på sig. Jag åt “Meatheaven”.

Irkutsk - Moskva 22-25e Mars.

Tredje och sista etappen på Transmongoliska järnvägen tog oss från Irkutsk vid Bajkalsjön till Rysslands huvudstad Moskva. Jag och Kate hamnade återigen i en kupé med inhemska. Men vi hade tur och fick bara bra och trevliga människor till medpassagerare. Tror det var totalt sex stycken olika. Inte för de sam mycket då de ej kunde engelska men de var trevliga ändå :)

Ja att åka tåg i över fyra dygn är både en upplevelse och en utmaning. För det första ska jag säga att efter min erfarenhet har ryssarna ett oförtjänt dåligt rykte. Jag tyckte inte alls att de var otrevliga utan trevliga och så hjälpsamma de kunde utan att kunna många ord på engelska.

Landskapet vi passerade var för det mesta liknande det vi har i Västergötland under vintern. En blanding av björk, gran och tall. Men en del betydligt högre “berg”.

Vad gjorde vi?
Spelade kort, pratade skit, läste och åt. Jag läste Alexande Dumas “Greven Av Monte Christo”. En väldigt lång men bra bok. Jag tycker dock att filmen är bättre. Vi åt en hel del “instant food” vilket jag nu inte kommer äta på evigheter. Känner mig otroligt onyttig och att kroppen inte mår bra av all denna skräpmat. Sedan åt vi piroske. En form av ryska piroger som var väldigt gott.

Todd har köpt piroske

Kommer jag göra denna tågresa igen?
Nu i efterhand uppskattar jag tågresan och kommer nog uppskatta den ännu mer senare men just nu skulle jag säga att jag inte tänker åka den igen. Det blev rätt tråkigt på tåget efter ett tag. Jag orkade tyvärr inte läsa för mycket då luften var rätt dålig på grund av en väldigt hög temperatur.

Vissa säger att man ska åka i tredje klass med lokal befolkningen. Jag kan förstå att det är mer av en upplevelse men efter att ha gått igenom tåget en gång är jag glad att jag var i andra klass med en kupé där vi kunde stänga om oss :)

Tredje klass

Vår korridor

En våra kupéer

Irkutsk 22:e mars

Denna dag tog vår honcho Marina oss på en tur inne i Irkutsk.

Typiskt ryskt?

Irkutsk

Todd äter äkta "Sovjet-glass"

Ortodox kyrka

Ikutsk

Detta var på en bro där man gick och satte ett hänglås då man gifte sig för evig kärlek

Ryskt monument över soldater som do i 2:a världskriget

Evig flamma

Vår Honcho Marina

Dubbelt så kul

När jag skrev det teoretiska provet i jägarexamen hade jag alla rät och fick priset att följa med på vildsvinsjakt i vår. Mycket kul tycker jag då jag aldrig sett ett vildsvin live.
En av mina bästa kompisar också från Karlsborg läste nyligen kursen. Han hade samma lärare som jag. Denna lärare sa att vartannant år har någon alla rätt. Min kompis hade också alla rätt! Så enligt statistik kommer ingen ha alla rätt på två år nu då :) (Hos den kursorganisationen) och min kompis följer med mig på jakten! Otrolig kul!

Final Destination; Moskva, Mother Russia

Efter fyra dagar, fyra nätter, på tåget anlände vi i natt till "Vodka Train´s" och min slutdestination; Moskva. Jag gör ett inlägg om tågresan och sista dagen i Irkutsk senare. Imorgon åker jag hem till Sverige :)

Sista etappen!

Det är dags att åka in till Irkutsk från Bajkalsjön. Klockan 17 avgår tåget till Moskva. Sista etappen på resan. Fyra dagar på tåget! :)

Utförsåkning och Hundsläde - 21 mars

Skidåkning
Jag brukar åka skidor utför vart femte år. Varför det har blivit vart femte år vet jag inte riktigt, bara blivit så. Idag bröt jag den traditionen. Det finns en liten backe här med tre nedfarter. Rätt billigt och lagom med två timmars åkning. Fantastisk utsikt över Bajkalsjön!

Hundsläde
I resan ingick 15 minuters hundsläde. Vi fick stå upp medan instruktören satt ner. Inte så svårt och jag tyckte lite synd om hundarna först men ja de verkade gilla det. De fick även hålla sin egen takt, ingen som försökte pusha dem. Kul upplevelse!

Snöskoter och rysk vodka

Idag hade vi en fantastiskt god frukost med gröt, bröd, smör och kokt ägg. Även om det inte är den frukost jag normalt äter kändes den betydligt nyttigare än den frukost jag ätit tidigare i Asien.

Efter detta tog vi oss cirka 30 minuter utanför staden för att köra snöskoter. Jag har kört snöskoter en gång förut. Då i Norrland på en frusen sjö med en racerskoter. Dena gång var det lite långsammare men vi körde upp på ett berg i skogen. Guppigt och jag vet inte om man fick det men jag hoppade en del då tillfälle gavs :) Otroligt roligt!

Jag på skotern

Alla våra skotrar? skoters?

Todd och Courtney hamnade lite för djupt på ena sidan

Russian police

Lunchen idag bestod av en rysk soppa, <<Zamorochki>>, med potatis, nötkött, kryddor och cremé fraiche.

Att dricka vodka

Normalt skriver jag inte om alkohol här i min blogg då den handlar om träning och bra kost. Alkhol är inte bra för dig men ja det kan ju vara gjott. Själv uppskattar jag ett gott rödvin och en god skotsk whiskey. Men eftersom det är en form av kultur att dricka vodka i Ryssland skriver jag lite om det här.

I Ryssland dricker man vodka på ett helt annat sätt än vi normalt gör i alla fall Sverige. Det handlar inte om att bli full utan mer ett sätt att umgås. De blir säkert rätt fulla men men. Du får absolut inte blanda ut vodkan med något. Den ska drickas rent! Helst som shot. Du ska äta mellan shotsen men absolut inget sött. Mellan shotsen ska man äta t.ex. bröd med smör, ost, korv, små köttbitar och dylikt. Du måste också skåla för något infö varje gång

Första gången man skålar kan man säga "för hälsan" = za zdorovje

Sedan tar du shoten, tar en bit inlagd gurka (eller korv med lukt) och sniffar på den (andas in) och sedan andas ut genom munnen för att avsluta med att äta den inlagda gurkan.

Andra gången kan man skåla för att skratta = za lyubov'

Tredje gången; för nya vänner = za znakomstvo

Irkutsk; Rysk sauna vid Bajkalsjön - 19 mars

Tåget anlände efter vår andra etapp klockan 08:00 till Irkutsk in Mother Russia! Bryst väckning av våra ryska tågvärdinnor. Vi har varit lätt rädda för dem! Långa naglar och väldigt sminkade! Det de kan på engelska är;

- Compartment please!

- No, compartment please!

I Irkutsk träffade vi vår första ryska honcho Marina. Efter att vi registrerat våra pass i Irkutsk for vi 7 mil till staden Listvyanka precis bredvid Bajkalsjön. Bajkalsjön som nu är helt frusen av ett 0,5 m tjockt islager är som djupast 1637m!

Efter att vi landat på vårt hostel med fantastisk utsikt blev det en tur i staden till den enda kristna kyrkan i hela området. Min första gång i en orodox kristen kyrka och lite vandring på isen. Sjukt mycket hundar här. Varje hus verkar ha en vakthund.

Utsiikt från rummer

Rysk ortodox kyra

På Bajkalsjön

Till lunch blev det äkta rysk soppa, Meat solyanka med potatis, korv, creme fraiche och massa annat gott!. Grymt god!

Grym rysk soppa, Meat solyanka

Dagen avslutades med 100-gradig rysk bastu där man blev "slagen" med björkris och sedan fick en spann med 6-gradigt vatten över sig. Jag kände mig riktigt ren och uppfriskad efter detta. Passade även på att ta ett bad i snön :) Till middag blev det äkta rysk mat. Skönt med mat som käns fräsch efter all asiatisk mat!

Förrätt med efterrätt i bakgrund

Rysk gränskontroll - 18 mars

Jag och Kate hamnade denna gång i samma kupé som två rysk-mongler. Varav en av dem är med i ryska juniorlandslaget i judo, svart bälte. Han siktar tydligen på att vara med i OS i Rio de Janeiro 2016! Vi kan med andra ord känna oss rätt säkra i vår kupé. Även om de två inte pratar särskilt mycket engelska och vår ryska är extremt, ytterst begränsad blir det några konversationer. Vi har även blivit bjudna på mongolisk mat som han fått med sig från Mongoliet.

Mongoliska gränskontrollen

No mans land

Det har pratats mycket om den ryska gränskontrollen. Människorna vilka arbetar där ska tydligen vara stränga och otrevliga. Det ska tydligen vara en lite skrämmande upplevelse. Visst de kollade kupén två gånger plus en gång med hund. Våra medpassagerare fick öppna sina väskor och fick innehållet fotograferat men de gjorde det med leende på läpparna. När de förstod att vi var turister kollade de bara på våra väskor och sa okej. Jag fann att dessa gränsvakter har varit trevligast hittills i Asien!

Ryska gränsen

Vår vagn

Ryska tåget

Smuggling

Dock förekom smuggling på tåget. Godset som smugglades, säkerligen för att säljas i Ryssland eller för att slippa betala skatt på det, var nog helt harmlöst. Det smugglades även på ett väldigt smart sätt och ja de flesta ryssar eller mongoler ombord var nästan med på det. En kvinna gick runt och ”gav” handdukar, handskar och annat till en del passagerare. Vad hon sa till dem har jag däremot ingen aning om. Efter att vi passerat den ryska gränskontrollen gick hon och samlade in allt igen. Handdukarna var bara handdukar och inget mer. Kändes ytterst harmlöst. Till och med några mongoliska soldater förvarade några handskar åt kvinnan i sin kupé. Ytterst smart av kvinnan tycker jag.

Stoppen vid gränskontrollerna varade denna gång från 05:30-11:00 i Mongoliet där alla vagnar utom våran kopplades bort. Tåget fortsatte med enbart våran vagn genom ”No mans land” i cirka 20 minuter för att sedan kopplas samman med det ryska tåget och stå stilla vid den ryska gränskontrollen fram till 17:00. Detta kan man knappast kalla effektiv restid!

Såhär ska en riktig gränsvakt se ut!

Ulan Bator – Ryska gränsen 17 mars

Återigen vaknade vi till en strålande vintermorgon. Solen stod högt upp och lös över de nyfallna snön.

Dasset

Lägret

Kameler och renar

Efter en snabb frukost gav vi oss tillbaka till Ulan Bator för att ta en efterlängtad dusch och titta på det torg där Djingis khan sitter staty. Dessa enorma torg vekar vara typiskt för norra Asien och nuvarande samt före detta kommuniststater. Det blev även ett besök på ett Irländsk pub för att inta middag. Det var ju ändå St Patrick´s Day!

Djingis Khaan

Klockan 21:05 avgick tåget mot Mother Russia!

Horseback and cooking class

Dagen började med en fantastisk utsikt och ett totalt lugn när jag steg ut vår jurta. Natten var dock inte de bästa. Då de kom och lade på mer ved både klockan 03:00 och 06:00 vaknade jag flera gånger av att jag knappt kunde andas eftersom det var så varmt. Så värme hade vi gott om :)

Efter de god frukost var det dags för lite ridning. Det är nu tredje världsdelen jag rider i :) Det blev en fin dag med hästarna och lite vandring i ett snöande. De från Australien och Nya Zeeland var i extas.

Hade inte förväntat mig detta

Courtney och Todd

Det blev lite tempelsightseeing också.

Kvällen avslutades med att vi lärde oss att laga dumplings.

Darren och vår Honcho MJ

Hela gänget framför vår jurta

Mongolian Winter Games – 15 mars

Tempelbesök

Dagen började med att vi besökte Mongoliets största buddistiska tempel. Detta tempel bestod av flera byggnader där flera var mindre. Dettta samt att det satt munkar och utförde cermonier medan vi besökte det gjorde att denna upplevelse skiljde sig från andra tempelbesök. Mitt under vårt besök slutade de ”rabbla” böner och började trumma och låta med klockor för att plötsligt återgå till sitt rabblande som om inget hade hänt.

Innan man gick in tempelt skulle man gå tre varv runt grejen framför

Skola för unga munkar

Lisa och jag

Darren och jag

Kate och jag

Mongolian Winter Games

Precis när kommit in i nationalparken Gorkhi-Terirlj stannde vi till för att prova på några tävlingar ur Mongolian Winter Games. I tävling nummer ett skulle två personer skjutsa iväg varsitt isblock mot varanda och denn vars block gick sönder förlorade. I tävling nummer två skulle man genom att skjutsa iväg sitt isblock träffa en sten. Ärligt talat hade jag trott att de skulle vara lite mer märkvärdiga.

Denna skulle vi gå runt tre gånger innan vi åkte in i nationalparken

Floden vi tävlade

Även vår busschaufför var med

Todd

Ett par kameler

Innan vi i anlände till vårt ”ger camp” (läger) stannde vi till för att låta oss bli fotograferade med örnar. Mongolerna har sedan före Djingis Khaans tid fångar örnungar och tränat dem till användas vid jakt.

Väl vid lägret fick de fantastiska jurtor vi skulle bo i. Precis en sådan som Djingis Kaahn bodde i! Eller nja, tror det såg rätt annorlunda ut under 1200-talet :)

Efter att ha gjort oss hemmastadda i våran jurta åkte vi för att besöka en mongolisk familj vilken bor i en jurta. Denna familja tar ner sin jurta fyra gånger per år och flyttar så att djuren har bete. Denna familj hade bara kor, hästar och några hundar. Det är också vanligt att de har får och kameler. Familjen var jättetrevlig och bjöd oss på massor av godsaker. I triogin jag läser om Djingis Khann dricker de mycket saltat te och dricker/äter sur youghurt. Just dessa två saker fick vi att dricka och det var väldigt gott. Jag tycker att det var kul att få smaka dessa då jag läst mycket om detta.

Saltat te med mjölk :)

Familjen

Ulan Bator - 14 mars

Idag var dag 2 på Transmongoliska järnvägen. Tåget tog oss ifrån en bit in i Mongoliet till huvudstaden Ulan Baator.

Någon gång under en resa ska man väl bli ”ripped off”. Eftersom vi betalade frukosten på tåget med YUAN kostade all dubbelt så mycket. 85 spänn för en rätt crappyy frukost. Då hade jag ätit riktigt bra frukost för 20 YUAN i över en vecka i Beijing. Det ska också sägas att vi fick informationen att vi inte kunde växla till oss Mongolisk valuta utanför Mongoliet....

Väl i Mongoliet var den 2 plusgrader!!!!!!!!! Och jag som köpt en stor vinterjacka och ett par skidbyxor som jag släpar med mig! Waste of money och plats! Verkar i alla fall som Irkutsk ska hålla sig på minusgrader :)

Väl avstigna efter en fantastisk tågresa möttes vi av vår honco MJ. Efter att vi dumpat våra grejer tog hon med oss till ett minnesmonument över Mongoliet och Rysslands, vid uppförandet Sovjet, vänskapsband. Därifrån hade vi en mycket bra utsikt över huvudstaden.

Efter detta besökte vi en mongolisk "folkshow". MJ hade inte alls sålt in denna show och i alla fall jag förväntade mig inte mycket. Men det var riktigt bra! Vi fick se dans, musik, strupsång vilket var riktigt cool och en tjej som....ja kolla på bilderna. Det gjorde ont i min kropp när jag såg vad hon gjorde ha ha

Vi avslutade kvällen med att äta Mongolisk Barbeque. Sådan som finns Bamboo i Göteborg. (Om den nu finns kvar) Men 10 gånger bättre!

Imorgon bär det av till Terelj National Park and Ger camp

Dag 1 på Transmongoliska järnvägen; Beijing – En bit in i Mongoliet (13 Mars)

Idag var det dags att påbörja min största tågresa hittils, den transmongoliska järnvägen. Vårt tåg avgick 08:05 från Beijing station. Eftersom vi är sex stycken skulle två av oss få bo med främlingar då det är fyra sängar i varje kupé i andra klass. Det visade att jag och en annan i gruppen fick en egen kupé då tåget verkar vara långt från fullbelagt.

Hela gänget

Beijings station

Jag tycker att tåg är det det trevligaste sättet att resa på så jag såg verkligen fram mot det. Läsa, se film, spela kort och bara ta det lugnt.

Korridoren

Varmvatten till te och nuddlar

Såklart eldades det med kol

Darren och Kate

Vid gränsen mellan Kina (Yttre Mongoliet) och Mongoliet händer det grejer. Eftersom järvägsspåren i Kina och Mongoliet skiljer sig åt måste de byta ”hjulen” på tåget. Det går till så att de lyfter upp en vagn i taget och tar bort de olika hjulparen och byte mot nya. Rätt häftigt då de lyfter upp vagnen man sitter över tre meter. Jag har aldrig hört talas om att de gör det här på någon annan plats. Detta tar dock lite tid. Vi stannade vid den kineiska passkontrollen 20:47 och lämnade den först 23:55. De kinesiska gränsvakten var även i kupén och tittade så vi inte smugglade ut någon från Kina. Vi fick till och med lyfta på våra sängar. Min stora dröm har ju alltid varit att smuggla med en kines hem!

Efter detta stannade vi vid den Mongoliska passkontrollen mellan 00.06 - 01.40

Transmongoliska järnvägen

Dags att lämna Kina! Transmongoliksa järnvägen till Ulan Baator!

Kina

Jag tycker att Kina har varit ett fantastiskt land fullt med upplevelser! Under den riktiga våren eller sommaren är det säkert riktigt vackert! Den kinesiska muren är lätt på topp-fem-listan under denna resa. Även terrakottaármen var riktigt mäktigt!
Tågresorna har varit riktigt bra och jag har verkligen uppskattat att bara vara på samma ställe, Beijing, och sova i samma säng i mer än en vecka. Hostellet jag bodde på, Sunrise Hostel, var också riktigt bra med billiga dorms och bra människor.

Om någon säger till dig att de inte kommer att prata engelska här så glöm det! Många pratar bra engelska och det verkar finnas någon i varje affär som pratar engelska. Skyltarna är på både kinesiska och engeska, både kineisk och engelsk speaker på tunnelbanan. Du kommer klara dig fint! Hur det är på landsbygden vet jag dock inte.

Innan jag kom till Kina hörde jag att kineserna skulle vara ohyfsade. Jag tycker tvärtom att de är trevliga och vänliga. Det jag dock är ovan med och ogillar är att de spottas mycket överallt, det slängs skräp direkt på gatan, det röks överallt (även där det är förbjudet). Sen har vi det här med tea-festival-girls (or boy) som genom att vara trevlig försöker lura med dig på en kopp te eller kaffe, vilket antagligen kommer att sluta med att du får betala sjukt mycket för en kopp te! Mitt trick för att få dem att sluta tjata har varit att jag sagt att jag har en flickvän vilket fått dem att vända på klacken fortare än kvickt.

Jag kommer definitivt att återvända till Beijing under en vår eller sommaren. Men först vill jag "göra" "The Silk Road" och besöka Tibet.

Ruski Huski

Igår började min förköpta resa med Vodkatrain; Ruski Huski. Under 17 dagar kommer vi ta oss från Beijing i Kina till Moskva med den transmongoliska järnvägen. Vi kommer att stanna i Mongoliets huvudstad, Ulan Baator och Irkutsk vid Bajkalsjön.
Såhär ser schemat ut:

Day 1 - Arrival Beijing
Day 2 - Beijing - See the Great Wall covered in snow or visit the Olympic village - both old and new await
Day 3 - Departure to Ulaanbaatar on the Trans Mongolian Railway
Day 4 - Early afternoon arrival in Ulaanbaatar
Day 5 - To Terelj National Park and Ger camp
Day 6 - Terelj National Park and Ger camp - Get up early to enjoy the views
Day 7 - Return to Ulaanbaatar and evening departure to Irkutsk
Day 8 - Trans Mongolian Railway
Day 9 - Morning arrival in Irkutsk and to Lake Baikal
Day 10 - Lake Baikal - Are you brave enough to walk on the ice?
Day 11 - Lake Baikal
Day 12 - Return to Irkutsk and early evening departure to Moscow
Day 13 - 15 - Trans Siberian Railway
Day 16 - Early morning arrival in Moscow - Toast your journey in Red Square
Day 17 - Moscow

Träffade gruppen igår. Vi är bara sex personer mellan 26 och 33 år;
Darren från Australien
Kate från England
Lisa från Australien
Courtney & Todd från Nya Zeeland

Vi har ingen guide med oss men vi har en ny lokal guide, Honcho, på varje ställe vi stannar.

It´s going to be AWESOME!

Äventyret väntar!

Siberian Education

Senaste boken jag läste heter "Siberian Education" och är en självbiografi av Nicolai Lilin. Boken berattar om hur han uppfostras till en "honest criminal" i ett Sibiriskt samhälle. En riktigt bra och spännade bok. Jag tyckte att det är en riktig bra berättelse....tills jag kommer ihåg att det är verkliga händelser som beskrivs.....och det blir då en av de mest "otäcka" böcker jag någonsin läst! Jag rekommenderar den dock!

Ska genast köpa uppföljaren, Free Fall, som handlar om när han tvingas in i den ryska armen.

Sommarpratare

Jag är ju ett fan av p3-dokumentärer och har nu även upptäckt p1`s sommar- och vinterpratare. Lyssnade på min första när vi åkte genom USA i somras. Sommarpratarna då var Filip och Fredrik som pratade om sin Roadtrip i USA när de var 20. Klockren! Skrattade konstant. Idag har jag avverkat följande:
Henrik Larsson - fd. fotbollsspelare
Sofie Farman - modekännare (smått kär i henne efter att hon säger "Vad hade MacGyver gjort nu")
Jan Guillo - författare & journalist
Jonas Björkman - fd. tennisspelare
Kristian Luuk - Programledare
Oerhört intressant med många skratt!
Du kan ladda ner massor med oliga timmar gratis där!

Serie-träst :)

Jag har hamnat i "How I Met Your Mother"-träsket! Sett två och en halv säsong nu på fyra dagar :) Bästa sitcomen!

Utomhus gym i Beijing

Gick förbi det här fantastiska stället härom dagen. Det fanns pinigsbord, shack, crosstrainers, räcken m.m. :)

Summerpalace - 7 mars

I onsdags besökte jag sommarpalatset i Beijing. Det var en riktigt fin vårdag som gjorde att palatset var väldigt vackert trots att det inte fanns något grönt. Det var hit kejsarna flyttade på sommaren. Sommarpalatset byggdes 1760 som en kejserlig park och tillflyktsort åt Qing-dynastin.

Tower Of Buddhist Incense
Utsikt från Tower Of Buddhist Incense

BODYCOMBAT PÅ California Fitness - Beijing

Jag hade tänkt köra en veckas träning här i Beijing då jag såg att California Fitness hade en veckas prova-på-träning. Tyvärr funkar det inte likadant här som hemma. Det var bara vissa som kunde få en vecka. Personen jag pratade med sa att vi var tvungna att boka in ett möte och hon behövde kolla med sin chef eftersom det var många som ville börja träna nu inför sommaren. Något som tydligen kunde ta några dagar. Men jag fick en dag. Det blev ett BODYCOMBAT - pass.
Instruktören var helt okej. Körde hela BODYCOMBAT 41. Lite synd att jag gick denna dag eftersom de skulle ha release på nya BC:n några dagar senare. Gruppträning verkar inte vara så jättestort där, i alla fall inte de klasser jag såg. Det var ändå "prime time".
Min kondition var obefintlig!
Min rörlighet i höger axel är obefintlig. Är sjukt stel vilket bör bero på all paddling vid surfningen. Börjar undra om jag fått någon överansträningsskada.

Lite svar på kommentarer

Nu har jag äntligen fixat färgen på kommentarerna, tog bara ett halvår. Detta blir sista "svara på kommentarer"-inlägget

♥ Jens norell ♥ (Jensnorell@live.com) om Bra dag:

soft blogg, Allt bra med dig? :)

Svar: Bara bra tack. Hur är det själv?

Johanna om Bra dag:

Hejsan! Jag ligger här ensam och har feber. Jag behöver uppmuntring och vet absolut inte vad jag ska göra i helgen. sååååh, vad ska du göra i helgen? :D

Svar: Nu blir det ju ett sent svar, men hoppas du e frisk! Den helgen surfade jag nog tror jag :)

Katarina  (katarina.forsman@comhem.se) om Oväntat besök och hard top:

Å FY FAN!!!! Jag hade dött. På riktigt.

Svar: Ha ha. Jag är egentligen rädd men det var intressant. Särskilt eftersom den var gifitg :)

sari (zari.n@hotmail.com) om Celsius Energidryck - Bra eller dåligt?:

jag bara älskar celsius och har blivit ett fan av den

Svar: Gillar den med, men varit fri från den i tre månader nu ;)

Himmelska fridens torg och "Fågelboet" - 5 mars.

Två saker kvar att se för Rickard i Beijing.

1. Himmelska fridens torg

"Himmelska fridens torg" eller mer korrekt "Torget vid Himmelska fridens port" är världens största torg. Torget ligger rakt utanför entrén till "Den förbjudna staden", "Himmelska fridens port". Det är 880x500 meter stort. Största delen av torget är en stor öppen yta för militärparader. Här är den symboliska mitten av kinas universum.

Det var här kinesiska studenter demonstrerade och slogs tillbaka med dödligt våld.

Wikipedia och Lonley Planet

Himmelska Fridens Port

2. Fågelboet (Beijing National Stadium)

Detta är den stadium som uppfördes inför de Olympiska spelen i Beijing sommaren 2008. Det är verkligen en fantastisk konstruktur vilken sticker ut från annan arkitektur i Kina. Stadion skiljer sig också från andra i världen!
Det låg flera andra nybyggda arenor i närheten. Antaligen var det en fantastisk plats under OS 2008. Men Kina fick ju mycket kritik vid byggandet av OS; http://www.svd.se/nyheter/utrikes/hard-kritik-mot-kina-infor-os_251581.svd

The Great Wall of China - 4 mars

Det var dags att ta oss till den förr sista utposten mot Mongoliet; Kinesiska muren. Nu för tiden ligger inte Mongoliet direkt utanför muren utan en bra bit längre bort. Efter rekommenation från hostelet vi bor på valde vi att ta en guidad tur fö 280 YUAN till Mutianyu. I priset ingick frukost, transport, lagom guidning (när vi väl var på muren fick vi vandra själva) och lunch.

Kinesiska muren är en serie murar byggda i omgångar fån några hundra år före Kristus till Mingdynasting. Den är 8852 km lång och räknas till jordens största byggnadsverk. Den kinesiska muren är en efterföljare till flera andra murar påbörjade så tidigt som 200 år före Kristus av Qin Shu Huadi, den förste kejsaren av hela Kina.

Muren uppfördes för att skydda kineserina från nordligare folkslag, t.ex. Mongolerna men även turkiska folkslag. Detta misslyckades muren med. Den kinesiska muren är ett av UNESCOS världsarv och är ett av världens sju nya underverk.
Wikipedia

Vi tog cablecar upp och för att komma ner skulle man ta Tobogan:

Tobogan - en form av rutschbanan man åker med en släde i

Sittlift upp

Guiden pratade bara på bussen och lite innan vi åkte upp til muren. Detta var skönt då vi kunde se vad vi ville och göra det i vår takt. Kinesiska muren var väldigt häftigt att uppleva! Det var bättre än vad jag hade föreställt mig! Väldigt lite folk hade hittat hit denna fantastiska dag vilket gjorde att man nästan kunde känna historiens vingslag. i Mutianyu finns både restaurerade delar och delar som är helt i orginal. Kinesiska muren känns som min sista utpost i öst, som ett slutmål innan jag vänder hem mot väster igen.

"He who has not climbed the great wall is not a true man"

Fantastisk vy!

Rickard i Tobogan

Världens största?
Från ett 2000 år gammalt monument till ett ja nytt monument. Köpcentret "The Place" har antagligen världens största lcd- eller om det var led-skärm!

Tv-skärmen på "The Place"

Pekinganka
Vi avlutade Rickards sista kväll i Kina med att boka av att äta Pekinganka (Roasted Duck). Jag tyckte att det smakade gott men jag har ätit godare anka i Sverige. Iofs var vi inte på stans dyraste elle bästa restaurang.

The Forbidden City - 3 mars

Första dagen i Beijing, Kinas huvudstad, tog vi oss an den föbjudna staden. Den förbjudna staden är ett av UNESCOS världsav.
"Palatset tog femton år att bygga, från 1406 till 1420. Det tjänade som Kinas regeringssäte under Ming- och Qing-dynastierna från är 1422, då det stod klart under kejsar Yongles styre. Namnet kommer sig av att området under kejsartiden var avstängd från vanligt folk; endast kejsarfamijen och hovet hade tillträde dit"
Wikipedia

Utanför ingången
Istället för att anlita en guide hyrde vi audioguides för 40 Yuan. Mycket billigare samt att man kunde ta allt i sin egen takt.

Alltid bra med "vaktlejon"

The hall of supreme harmony
Den kejserliga trädgården

Coolt berg i trädgården

Utanför muren

Den förbjudna staden från "baksidan"

Jag tyckte att det var kul att se den förbjudna staden men jag tror att jag hade uppskattat den mer under vår eller sommar. Det var mycket sten. Jag gillar verkligen historiska saker men eftersom denna stads historia inte är så djupt förankrad i mig så kommer inte denna upplevelse högst upp på min lista.
Mitten av Beijing

ensam

Då har min siste reskamrat åkt hem. Tarzi åkte hem till Sverige idag. Det var kul att han var med så länge :) Trist men jag gillar att resa själv också. Träffade av en slump en av de jag ska åka transmongoliska järnvägen med. En tjej från England som bor på samma hostel.

To become a true man

"He who has not climbed the great wall is not a true man"

Terrakottaármen (Xi'an) 2:e mars

Idag tog vi en gudiad tur för att se Terrakottaarmén och den första kejsaren, Qin Shi Huangdi, mansoleum. Eftersom det är lågsäsong blev det bara jag och Rickard med guiden. 398 YUAN betalade via hostelet. Då ingick transport, lunch och inträde till de två nämnda och en utgrävningarna till en 6000 år gammal by.

Terrakottaármen tillverkades på order av Qin Shi Huangdi för mer än 200 år före kristi födelse. De över 8000 soldaterna tillverkade av lera tros ha tillverkats för att skydda kejsarens grav eller för att han skulle fortsätta att regera med hjälp av dem efter sin död.
Det var en riktig mäktig syn att se dessa krigare och hästar. Ingen av soldaterna har likadana ansikten eftersom de hade olika soldater som modeller.

Qin Shi´s mansoleum är hela kullen som syns på nästa kort. Man har tyvär inte kuna utforska det eftersom om man går in uppifrån är det fyllt med kivicksilver. Går man in nerifrån finns det risk att allt rasar. En grav byggt för att ej öppnas.

Det är dags! Personlig träning

Den 9 april kö jag igång med personlig träning igen. Från och med då kommer jag även att arbeta på Sportlife Exclusive.

Jag blev tillfrågad redan förra året men hade inte tid då på grund av skolan. Fram till min mastersubildning börjar kommer jag enbart att arbeta med träning så då finns tiden. Sportlife Ullevi kommer att vara min huvudklubb och hu mycket jag kommer att vara på Sportlife Excluive beror helt enkelt på hur stort intresset är från er medlemmar.

Jag har redan skickat ut en del tider för april så är du intresserad av att investera i dig själv och köra personlig träning med mig hör av dig!

johan.p.stromer@sportlife.se

Lite info:

Du kan tyvärr inte ringa förrän efter 28 mars eftersom jag är i Asien.

Xi´an 1 mars

Rickard var fortfarande rejält förkyld så det fick bli för mig att utforska Xi’an på egen hand. Jag höll mig innanför stadsmurarna. Mitten av Xi’an är fortfarande om sluten av orginalstadsmurarna som är hyfsat gamla.

Jag höll mig till de sevärigheter som Lonley Planet föreslog. Det blev därför följande:

• Stadsmurarna
  • De muslimska kvarteren
  • Great Mosque
  • Bell Tower

Tyvärr är Xi’an väldigt smutsigt och “dimmigt” på grund av en del fabiriker. Tydligen är en blå himmel ovanligt. Men det är många gamla fina hus att titta på och mycket god gatumat.

Järnvägsstationen i XIan
Parken

Vi bor på en hostel som nog är bland de finaste jag sett. Det är byggt på en traditionell kinesik innegård och jag kan tänka mig att det är riktigt vackert på sommaren. Personalen är tevlig, bra på engelska och det verkar som om de kan ordna det mesta. Hostellet heter Xi’an 7 Sages (Qixian) YH och är enligt internationell hostels ett av de tio bästa hostelupplevelserna i världen. Jag är beredd att hålla med :)

Shanghai 26-29 februari

I Shanghai bodde vi ca en kilometer norr om järnvägsstationen på Amersino Hotell. Ett rätt så fräscht och billigt hotell, ca 50 YUAN natten per person i ett rum med två sängar. Dock var hotellet svinkallt och dragigt vilket har gjort att Rickard dragit på sig en rejäl förkylning.

Rickard klarade sig i alla fall de två dagarna så han hann se det “viktigaste”; “The Bund” och  Shanghai Financial Center. Ärligt talat så är det väl inte så mycket gamma kultur att se här. Det mesta är rätt så “nytt”. Skyskrapor som  Shanghai Financial Center där vi åkte upp för 150 YUAN och fick se en vacker nattutsikt har nästan blivit en sevärdhet i sig. Så check på världens tredje högsta byggnad!

Till höger Shanghai World Finanical Center, 492 m

Utsikten

Insidan

Glasgolvet

Från “The Bund”, en gångväg längs Huang Pu River, ser man en fantastisk utsikt över finansdistrikten och det är väldigt vackert runt själva “The Bund” på kvällen när lamporna tänts. Men så mycket mer tyckte inte jag att det var.

The Bund

Däremot området i och runt Yuyuan Garden är väl värt att se. Mycket hatverksshopping och det är en häftig konstrast att se dessa byggnader i gammal stil med skyskapona i bakgrunden. När vi besökte detta område så såg vi en lång kö till luckan på ett enligt skylten berömt “Stem Bun - matställe”. Självklart ställde vi oss i kön och maten? Nja inte så där jättespeciell bedömt med mina svenska smaklökar.

Richard i Yunuan Gardens

Yunuan Gardens

Något känt Stem-bunställe

Shopping

Visst om du går till fakemarknaden så kommer du kunna pruta till dig en hel del. Jag var ute efter en varm jacka att ha i Sibirien och prutade ner en sådan från 1200 YUAN till 400. Blev säkert lurad ändå men jag fick en varm jacka i alla fall. Jag fann det rätt påfrestande att gå där då försäljare var på en hela tiden och ville dra med en någon annanstans. Men det får man räkna med.

Anka

Däremot är produkter som jag tror att vi svenskar är ute efter billigare i Hong Kong än i Shanghai. Vi fick höra att t.ex. en Big Mac skulle kosta 15 kr i jämfört med 20 i Hong Kong. Detta stämmer inte. Det mesta är dyrare om märken du är ute efter ens finns. Självklart finns lyxmärken som Prada, Gucci och så vidare men Nike, Addidas och Converse verkar vara mer sällsynta. De Converse jag hittade var cirka 60 kr dyrare här jämfört med Hong Kong.

Nanjing Road

Cybermarken

Europé i Shanghai

Visserligen är vi fortfarande bruna sedan Bali men ja mitt hår har blivit rätt blont av all sol. Vi har flera gånger blivit stoppade av människor som vill ta kort och prata med oss. Mycket tjejer som frågat om vi är filmstjärnor eller modeller. Man undrar om det är första gången de ser en europé eller om ja de säger så för att söka kontakt. Flera har velat att vi ska gå med dem på en kopp kaffe. De två värsta är väl de som tyckte att jag var lik Leonardo Di Caprio, jag kan inte se någon likhet där alls, eller de som frågade om min glugg mellan tänderna var äkta. Ha ha varför skulle man vilja göra en glugg där?

FInansdistriktet i bakgrunden

Tips i Shanghai

• Ett besök uppe i World Financial Building
  • Ta ett kort på finasdistriktet från “The Bund”
  • Besöka Yunuan Garden

Träningsvärk

Jag tyckte att det var konstigt att jag inte fick någon träningsvärk under surflägret. Precis som om det var så mycket likadan träning att träningsvärken aldrig fick någon chans. Ännu konstigare tyckte jag att det var när jag inte gick någon träningsvärk i Hong Kong efter surflägret. Jag brukar rätt lätt få träningsvärk när jag prövar någon ny typ av träning.

Men så när vi anlände till Shanghai i måndags PANG!!!

Sjukaste träningsvärken i deltamuskeln och latsen ever! Hela axeln bara värker, känns som om Rickard plus hans ryggsäck hänger i mina axlar :)