Andra dagen i rad med träning!

Jag och Rickard körde återigen träning på stranden. Idag var det dags för axlar och rygg.
Axlar
Handstående press med fötterna mot vägg
Rygg
low row TRX
high row TRX
Omvända flyes "T" TRX
"Ryggresning" TRX
Axlar
Lyft åt sidan med press av person. (Av mig kallad en liten överraskning när jag kör den med mina klienter) Gott att få lite energi genom träningen!

TRX-TRÄNING @ Nha Trang BEACH

Ikväll blev det trx-träning på stranden här i Nha Trang, östra Vietnam. Vi körde armar och mage samt avlutade med lite armhävningar.

Biceps

Sneda crunch & raka crunch
Armhävningar
Armhävnignar med klapp
Det var en hel del folk som stannade och antagligen funderade på vad vi egentligen höll på. Men en hel del var nyfikna och ville testa. Med gester och någon form av engelska.

.....

Efter några dagars sol i Mui Ne blir det nu engelsk frukost i gråmolniga Nha Trang. Jag längtar efter solen på Bali!

Massage

Ikväll blev det behandling nummer tre. Försöker köra på en behandling per land :) I Thailand tog jag Thai-massage, i Kambodja fixade jag mina fötter och nu ikväll i Vietnam tog jag en aloe vera bodyscrub och en massage. Jag tror jag aldrig blivit så slagen som jag blev på denna massage. Det var knytnävar under fotsulorna, knän i ryggen m.m. Men det var riktigt skönt efteråt!

Sportlife Fat Fight - blogg

Sportlife körde igång en egen variant av biggestloser eller pt-fighten från Fitness Magazine nu i januari. Jag har inte skrivit om det förut. Mest på grund av att jag inte själv kunde vara med då jag är ute och backpackar nu. Men nu finns det en blogg där en del av  de som är med bloggar:

Lite kommentarupdate

BODYCOMBAT I BANGKOK! ROCKSTARS!

KOMMENTARER
Postat av: Suzan

NICE!

2012-01-21 @ 13:53:11
URL: http://www.ettdussinpannor
Svar:

Mycket ;)

CELSIUS ENERGIDRYCK - BRA ELLER DÅLIGT?

Postat av: Petrus

Har tagit två gånger, men när jag testade drycket för första gång var det rätt ok men idag fick jag förmodligen biverkningen, hjärtan klappar, lite otäckt. som du skrev, jag är nybörjare så jag reagerade förmodligen rätt stark på celsius. Så jag är nog en av dem som inte skulle rekommendera drycket.

2012-01-10 @ 19:00:09

Precis som du skriver tror jag inte att den är för alla. Alla bör kanske inte testa en hel burk första gången i alla fall. Den är ju rätt mycket starkare än en hel del andra liknade produkter på marknaden.

Spindel, Tunnlarna i Cu Chi och lite skytte

Idag åkte jag och Rickard till Cu Chi en bit utanför Saigon. Där finns ett område med sådana tunnlar Nordvietnam använde för att besegra USA i Vietnamkriget och tidigare Frankrike. Du har säkert sett dem i flera amerikanska krigsfilmer om Vietnamkriget.
Vi hade en rätt rolig gubbe som guide. Han sjöng sina egna lite konstiga låtar om tunnlarna, boka biljetter och lite andra annorlunda grejer. Gubbe var 65 och hade stridit i Vietnamkriget. Han visade var en skott från en Cobra, en amerikansk attackhelikopter, hade slitit av en muskel i armen.
Typ det första jag gjorde när vi kom till Cho Chi var att trampa på en färggrann jättestor spindel. Själv såg jag det inte och när Rickard påpekade det gick jag bara av den. Men nu är det då att jag är asrädd för spindlar. Nästan så man skulle kunna kalla det fobi så när jag lite senare insåg vad jag just gjort grät jag som en lite flicka inombords!
Det blev en hel del insupande av histora, krypa i lite tunnlar och skjuta med en M60- Machinegun.
En lagom lång utflykt på cirka fem och en halv timme.
Nu har vi precis landat i Mui Ne efter 5 timmar i en för en gångs skull ej så skakig buss!

Dags för Mui Ne

Dags att lämna Saigon för att ta oss till östkusten och Mui Ne. Ska tydligen vara överfullt, säkert pga det kinesiska nyåret. Men vi får se om vi har något m bokat :) Det löser sg

Saigon - facebook banned

Befinner oss nu i kommunistiska Vietanm. En enpartstat som inofficelt blockerat facebook. Igår 25 januari anlände vi till Vietnams största stad, 5,5 miljoner, Ho Chi Minh eller som den tidigare hette Saigon.
Idag anlände reskamrat numme 4: Rickard el Tarzi :). Verkar inte finnas så mycket att se här men det blir en utflykt til Chu Chi imorgon.

Angkor Wat och Krokodilmat - 23/1

I dag gick vi upp tidigt för en heldag med att se tempel. Världens största hinduiska/budistiska tempel ligger i ett område på 50 kvadratskilometer med runt 20 olika tempel. Angkor Wat som är det största här himmelen och i det ligger universums medelpunkt. Hela området med alla tempel tog imponerande 37 år att bygga.

Utanför Angkor Wat

Angkor Wat

Men and Sussi Pe

Angkor Wat byggdes som ett hinduiskt tempel men blev senare ett buddistiskt tempel då den dåvarande kungen bytte religion. Angkor Wat utnämdes för en tid sedan till ett av världsarven. Huvudtemplet är ett mäktig syn.

Reta inte apan!

Centrum av universum

La familia ha ha

Munkar

Sara

Ta Prohm

Vi bevittnade en vacker solnedgång från en kulle nära Angkor Wat och avslutade sedan kvällen med middag i staden SIem Reap. Där vi bott föregående natt. Vi åt Khemersk barbeque. Khemerrna är folket i Kambodja. Maten bestod av att man fick en panna som såg ut ungefär som en klassisk rund sockerkaksform. Soppa gjordes  längst ner och så stekte vi olika sorters kött i mitten. Det blev kyckling, fläsk- och nötkött samt krokodil. Första gången jag åt krokodil. Det var rätt gott!

Inget hotell denna natt utan det var dags avsluta vistelsen i Kambodja med nattbussen via Phnom Penh till Ho Chi Min (Saigon) i Vietnam.

Slutsats av Kambodja

Det är bitvis vackert med stora konstraster och en hemsk nutida historia pga Pol Pot. Det är väldigt fattigt med många tiggare, främst barn. Folket är dock oftast väldigt vänliga och förvånadsvärt bättre på engelska än Thailändarna. Dock låter en del av dem som en smurf på helium när de pratar! Otroligt ljusa röster. Kambodja är när det kommer till mat och transporter ofta dyrare än Thailand. Jag hade fått för mig att det skulle vara tvärtom.

Äventyret väntar! i Vietnam

Siem Reap

Idag jag och Sara oss till staden Siem Reap i norra Kambodja. Det ligger alldeles i närheten av Angkor Wat som vi ska besöka imorgon. Siem Reap överraskade lite genom att vara ganska fin och mysig.
Det blev lite träning ikväll:
High row TRX
Low row TRX
Amrhävningar
Tricepsarmhävningar
Axelpressamhävningar
Crucnhes

Kiling Fields & Tuol Sleng

Idag var det rejäl sovmorgon. Vi hyrde en Tuk-tuk för 20 dollar, hela dagen, för att besöka Killing Fields & Tuol Sleng.

Killing Fields är dit Pol Pots regim tog de människor han misstänke att vara motståndare för att avrätta dem. Det finns över 300 stycken men det utanför Phnom Penh är det största och är nu ett minnesmonument. En del Killing fields går inte att komma åt då de ligger i djungeln omgivna av landminor. Det blev en rundtur med ljudguide. Sjukt hemska saker som hände där! Men intressant att höra om.
Monumentet vid Killing Fields
Massgrav
Flera massgravar
Tuol Sleng är en före detta skola som Pol Pot gjorde om till tortyrfängelse. Vi fick se minicellerna fångarna bodde i och de redskap som användes för att tortera fångarna. Återigen sjukt hemskt!
Det hemskaste är dock att det bara var 40 år sedan....
Tuo Sleng
Små små celler

Phnom Penh - Kambodja - 21/1

Vårt hostel i Bangkok
Vår avgångshall
Flyg från Bangkok till Phnom Penh i Kambodja. Phnom Pen h ska vara Asiens pärla men jag vet inte riktigt. Vissa delar, te.x runt Kungapalatset är enormt vackra men annars känns det som ett fattigare Thailand såhär långt. Det är dock inte billigare än Thailand än så länge. Snarare dyrare... i alla fall här i Phnom Penh.
Folket är vänliga men galna i trafiken :)
Här träffade vi Steve från Auckland, Nya Zeeland, som vi hängde med på Phi Phi igen. Han jobbar här i några månader för att lära barn engelska.

Klappa Katten!

Tidig start då jag och Sara hade köpt en busstur, vilken startade 07:00. Första anhalten var den flytande marknaden 11 mil utanför Bangkok, Damnoen Saduk. Här gick vi omkring och tittade lite, åt frukt och avslutade med en båttur genom en del av kanalsystemet. Ett semestermoment! Otroligt skönt! Fick även se typ världens största krokodil (dock bakom glas) Såg ut som värsta urtidsmonstret!

Anhalt två var bron över floden Kwai. Denna bro är känd efter filmen med samma namn men framförallt då den användes för att forsla trupper av japanerna under andra världskriget. En vacker plats!

Tredje och sista anhalten var Tigertemplet i Kanachanburi. Även bron över floden Kwai ligger i detta område. Templet är en skyddat plats för t.ex. tigrar, vilda grisar (Pumpa), antiloper, vattenbufflar m.f. Det var mäktigt att få klappa en tiger. De ser väldigt gosiga ut men man klappa dem men stor respekt. När man gick mellan de olika tigrarna var den en guide som tog kort åt en och en man fick hålla i handen för att gå rätt. Mycket till tempel vet jag dock inte om det var. Mest sten och sand ;)

''

Nu är det sista kvällen i Bangkok och Thailand. Vackert och trevligt land men det ska bli skönt att dra vidare :)

Bangkok - 19 januari - Fitness First

Som jag redan skrivit fick ju jag och Sussie vara med och teama en BODYCOMBAT på Fitness First - Central Pinkalo. Vi han också med och köra lite gym. Otroligt skönt att träna igen! Det är bland det bästa som finns! Nedan kommer lite mer bilder från gymmet.
Återhätmningsbar
Pt-hörna som heter duga!
Resekamrat nummer två, Sara, anlände på eftermiddagen :)

Bangkok - 18 januari

Vi anlände allt från utvilade till Bangkok 04:30 och eftersom vi inte hade bokat hotell i förväg behövde vi hitta ett internetcafe. Sedan skulle vi hitta hotellet vi bokat också. Koh San Road är “centrumet” för backpackers i Bangkok eftersom ja det mesta du behöver finns här.

Efter några om och men hittade vi hotellet Sawasdee Smile Inn en lite bit bort från Koh San Road. En helt okej hostel i en mysig del av Bangkok.

Det var ingen idé att gå och lägga sig så vi bestämde oss för att se sevärdheterna direkt. Vi började gå och träffade snart på en lärare som gav oss tips om vad vi skulle se och vilka tuk-tuks som var okej att resa med. Han fixade en tuk-tuk som för 80 bath, cirka 20 kronor, körde oss till fem olika sevärdheter under cirka 1,5 timmar. Vi fick gott om tid att ta foton på varje plats! Billigt!

Efter sevärdheterna tog vi oss till Chinatown och begav oss in i trängseln på enorma marknader och i festivalfirandet av Chinese New Year.

BODYCOMBAT i BANGKOK! ROCKSTARS!

Vi befinner oss nu i Bangkok. I morse gick vi upp tidigt för att gå på BODYCOMBAT på Fitness First - Central Pinkalo. Vilket gym! Det är bara att kolla bilderna nedan.
Efter uppvärmningen frågade instruktören var vi var ifrån och ja det slutade med att vi fick gå upp på scenen och instruera. Grymt kul att instruerat utomlands. Det var otroligt uppskattat av deltagarna och jag vet inte hur många som ville ta foton efteråt ha ha :) ROCKSTARS!
Efter att inte ha tränat på tre veckor var dock energin extremt låg och konditionen....vad e det?
Team teach Jag, en deltagara, Apple och Sussie Pe

Koh Samui

Minibuss från Ko Lanta till Krabi där vi fick vänta någon timme på först transfern till den riktiga bussen och sedan på bussen. Bussstationerna ligger på de mest märkliga ställena. Ofta mitt ute i ingenstans. Men de har sin "charm" de med :)
Vi hängde en del med en tysk kille, Torsten, från typ Frankfurt.

Byte av buss 2

Färja till de väldigt stora ön Koh Samui. Vi hamnade vid stranden Chaweng Beach. En lång och delvis vacker strand. Var en del skräp här och där. Jag tyckte det var lite för mycket gamla människor i denna stad och strand.
Beach

Det fanns en hel bra klubbar också.
Lite korv i diverse färger på marknaden.

Off to Bangkok

Lungt

Lite sol lite chill på Koh Samui

Koh Samui

Just nått Koh Samui efter några timmar i bussar med varierande standard :)

Lite mer bilder från Ko Phi Phi

Koh Lanta

Strax efter lunchtid anlände vi till ön Ko Lanta strax öste om Ko Phi Phi. Det var lite tveksamt vart vårt hotell skulle ligga då kartan på hostelbookers.com visade en sak och goggle maps något annat. Som tur var hade google rätt och vi hamnade på vackra Klong Khong Beach. Vi bor på Lanta Riviera Resort under två nätte med följande utsikt
Precis avslutat resans första TRX-pass. Blandade även med lite kroppsövningar.
Blev:
Ryggresningar

Ko Phi Phi, The Beach och massage

Long Beach
Sista kvällen på Ko Phi Phi Don nu. Vi har spenderat fyra härliga dagar här och träffat massa nya människor. Mestadels från England skulle jag säga. Det har blivit bad, sol, mat och crazy nights. Det är dock en väldigt vänlig och lugn feeling över ön. Ingen stress, ingen som är arg eller irriterad.

Idag tog vi en båttur med en long-tail till Ko Phi Phi Lei och Maya Bay. Maya Bay är där de spelade in filmen "The Beach".
Maya Bay
Mer ur the Beach
Även Monkey island besöktes
Tyvärr ösregnade det mestadels men jag kunde ändå uppskatta snorklingen. Det var ju en hel del att titta på tillskillnad från i Vättern där det brukar var rätt så tomt!

Nu blir det Thai-massagen för typ 50 spänn!

lugn

Lugn, lugn och lugn

Ko Phi Phi Don - 8/1

I mådags tog vi färjan från Phuket town till ön Ko Phi Phi Don. En rätt stor och turistig ö men ändå vacker och go! Jag gillar verkligen att man åker in en stor vik och är omgiven av stora klippor och grönt vatten! Vi fick ta det enda "hotellet" eller ja egentligen ett hostel som fanns. Det hade fått rätt dåliga betyg men när vi kom hit tycker vi att det var helt okej! Hostelet som är typ 15 minuter att gå till från hamnen heter  Golden Hills Bungalows.

Phuket town

i tog den lokala bussen från Karon Beach till Phuket town. En öppen buss med typ två bänkar och utan rutor. Någon ac behövdes inte med andra ord. Jag tror man du får se mer om du åker i sån här buss istället för någon instängd turistbuss.

I Phuket promenderade, eller ska jag säga vandrade, till vårt hotell. Det var en bra bit längre än vad hotels.com sa. Men sista biten fick vi skjuts av en thailändska gubbe i hans mobbe med "sidovagn". Det var ingen taxi utan bara en gubbe som var snäll och skjutsa oss. Hotellet är var riktigt nice trots att det var billigt.

När vi ändå var i Phuket town tänkte vi kolla in staden. Det blev skjuts med moppe in till "centrum" för att äta på någon lokal restaurang. Middag för 7 spänn! Riktigt gott och ja billigt!

Phuket town verkar inte ha så mycket turister vilket gjorde det till en plats värd att besöka. På kvällen besöktes en marknad, "turistfälla" där det ändå fanns en hel del okej grejer! Köpte ett par solbrillor, flippflopps och en klocka. Grejerna håller väl i alla fall för resan :) VI fick skjuts för 40 bath bägge på samma moppe hem.
V

Karon Beach

Kroppen är helt slut. Sovit typ 5x1 timme sedan i torsdags. Tidsomställningen är lite skev just nu. Tror att klockan är typ 14:30 nu och typ sovit hela dagen på Karon Beach. Inte riktigt fattat att man är på semester ännu och att jag ska vara i solen fram till 20 februari då vi åker från Bail till Kina. Jag hoppas på en lång natts sömn på "The Little Mermaid Hotell".

Lite svar på kommentarer från Berling

Är på flygplatsen i Berlin just nu och slår ihjäl några långsamma timmar inför flyget till Phuket. Eftersom människan av naturen är lat har jag ännu inte ändrat färgen på kommentarerna. De är fortfarande svarta precis som bakgrunden. Därför lägger jag upp och svarar på kommentarerna i ett inlägg:

Anders om Äventyret väntar! Backpacking, surfning, kultur och tåg!:

Riktigt kul att läsa!!! Har precis tagit ledigt för nästa år. Så då är det bara att hänga med till Karibien i valfritt antal månader!

Hoppas du får en underbar resa! Ska följa dig bäst jag kan! /Fogels

Gott att höra Anders! Hur går träningen? Aj aj nu har du tid. Jag kommer vara helt utblottad då. Det låter dock lockande! När ska du dit?

Mattias Sandberg fd Hellgren  (mattias@livskraft.cc) om Anatomi:

Härligt att se Johan! Du var yngst i min Club med minst erfarenhet och nu är du en välutbildad kille! Kör hårt emot toppen!

Hej Mattias. Ha ha nu är jag nästan äldst ;) Nä så illa är det inte ännu. Kul att höra! Tack! Detsamma!

Äventyret väntar! Backpacking, surfning, kultur och tåg!

Som jag skrev senast jag var ute och reste är jag egentligen en person som gillar rutiner med hem och vänner runt hörnet. Jag är också en person som gillar att utmana min personlighet och utvecklas!

Under mitt år "off" har jag korsat USA och tagit mig från Lima i Peru via Inkaleden till La Paz i Bolivia. Nu är det dags för den tredje och längsta resan. Nästan tre månaders backpacking väntar i Asien. Det ska bli både spännade och roligt. Men ska jag vara helt ärlig så längar jag lite efter att komma hem i slutet av mars :)

Imorgon börjar resan till Thailand där vi ska ta oss från Phuket, först söder ut och sedan upp till Bangkok. Stränder, bad och lite kultur och Tigrar. Mycket bära ryggsäck och slappa!

Från Thailand tar vi en liten sväng i Kambodja för att besöka Phnom Penh och Angkor Wat. Därefter blir det en lite längre vistelse i Vietnam där jag hoppas på att se lite från kriget och inte bara Sanigon och bad.

För vatten kommer det bli en hel del i etapp 3 då vi har bokat in två veckors surfskola med Lapoint på Balis västkust. Ärligt talat vet jag inte om jag är så intresserad av surfning, men jag tyckte att det var en kul grej!

Efter Bali börjar väl den del av resan vilken kommer innehålla mest kultur. Via Hongkong tar vi oss in i Kina; Shanghai, Yangshuo, Xián och Bejing (Peking). Hittils är väl det enda som spikat surflägret men det är ju bra med en liten plan. Fördelen med den här resan är ju att man ska kunna vara lite spontan :)

Från och med den 11:e mars har jag ingen kamrat från Göteborg med mig längre utan då är det dags att träffa nya spännande människor på transmongoliksa järnvägen. Det är ingen regelrätt gruppresa men man reser i en grupp, typ :).  Det blir stopp i Ulan Bator, Mongoliet, och Irkutsk vid Bajkalsjön för att slutligen nå Moskva!

Du kan också följa mig (oss) på http://www.resdagboken.se/m/JohanPS/from-thaisummer-to-sibiria-433376/

Min längsta resa före detta var roadtripen i USA vilken då varade en månad.......

..... ÄVENTYRET VÄNTAR!

Gör utvecklingsmöjlighet till styrka!

Ibland får man chansen till en andra untvecklingsträff med instruktör, uppföljningsträff. Eller så får man utvärdera någon för en licens igen, vilket kanske inte är så kul för instruktörern eftersom det då fattas något på den första utvärderingen. Det som är väldigt kul vid detta andra tillfälle är om instruktören gjort en eller flera av sina utvecklingsmöjligheter till styrkor! Då kan jag känna att detta är en instrutkör som har möjligheten att bli riktigt bra då den är öppen för förbättring! Detta tror jag gäller oavsett arbete eller kanske alltid i livet?

Utvecklingar av instruktörer i Sportlife Cyke och Box har jag jobbat med i typ två år snart, BODYCOMBAT typ tre månader och licensutvärderingar för Sportlife i Cykel och för Les Mills i BODYCOMBAT typ tre månader. Jag böjar känna att jag kommit in i det ordentligt nu och att även om det handlar om att utveckla och stärka instruktören känner jag att jag själv utvecklas som instruktör och får massa tips på hur jag kan utveckla mina klasser.

Sedan tycker jag att utvecklar människor både fysiskt och mentalt på mina klasser och pt-sessioner också!

Nyår och 2011!

Detta nyår var nog den lugnaste på flera år. Firade den hemma på landet med min far. Fast egentligen hade jag en lätt panik hela tiden då jag upptäckt att Mongoliksa ambassaden inte hämtat ut mitt pass och visumansökan. Hade legat på posten i över en vecka. Men det fixade det kanonsnabbt idag efter jag ringt. Hade jag inte ringt så vet jag dock inte hur det hade gått!

På nyår stod jag bunden vid spisen och lagade en trerätters baserat mest på vilt;

Förrätt: Älgpaté med svartvinbärsgelé och ädelostfyllda champinjoner
Huvudrätt: Älgfilé med hasselbackspotats, champinjon/ädelostsås och svartvinbärsgelé
Efterätt: Baconinlindade dadlar med vispgrädde. Gick ifrån temat och gjorde om en tapasrätt i efterrätt.

2011 måste ha varit ett av mina bästa år hittills!
Följande åstadkom jag:

- Bachelor i Design Engineering på Chalmers Tekniska Högskola

- Jägarexamen
Ska skryta om att jag var den enda med alla rätt och fick därmed i pris att följa med på vildsvinsjakt.

- Korsade USA, kust till kust, i en Dodge Challenger. Detta har alltid varit min stora dröm!

Vårt hotell, Mirage, i Las Vegas

Flygresa till Grand Canyon

Hollywood

Vår Dodge Challenger i Yellowstone National Park

Mount Rushmoore

-Gått inkaleden och badat i Titicacasjö

Starten på Inkaleden

Macchu Picchu från Solporten

INCA Empire - gänget på lite kids i Peru

Titicacasjön

La Pas - Bolivia

- Träffat sjukt många nya vänner!

- Fått jobb som utvärderare i BODYCOMBAT för Les Mills
Grymt kul eftersom jag blev tillfrågad om detta. Kul kvitto att man är rätt bra :)

- Gått ner 9 kilo

2012 börjar med en smäll! 3 månder i Asien; Thailand, Kambodja, Vietnam, Bali, Hongkong, Kina, Mongliet och Ryssland!