Lite tankar om kost och träning under resa

Det var längesedan jag skrev något under rubriken “artikel” men eftersom min blogg för tillfället är en reseblogg kan jag väl försöka få in åtminstonde ett inlägg som handlar om kost, träning eller dylikt.

Denna gång tänkte jag beröra kost och träning i samband med semester. Helt mina egna tankar och funderingar.

Kost
Hur lång är din resa?

Detta är kanske den första frågan man bör ställa sig. Ska du bara åka iväg en vecka kan du väl äta vad du vill och ja i stort sett hur mycket du vill. Helt enkelt bara slappna av totalt!  Såklart ska du kanske inte äta fem gånger så stora portioner för då hinner du nog lägga på dig en hel del även under en vecka.

Åker du som jag på en lång resa kanske du vill tänka lite mer på vad och hur mycket du stoppar i dig. Jag tycker självklart ska man äta av maten när man besöker ett nytt land. Detta oavsett om den innehållare massa kolhydrater eller till och med socker. Maten är ju en del av landets kultur! Du kanske däremot ska undvika och äta alla snickers eller andra varianter titt som tätt på din resa. Återigen kanske du inte behöver äta fem gånger så stora portioner under hela resan som du gör hemma. Då hinner du nog lägga på dig en hel del. Jag släppte kollen på kosten under två veckor runt jul när jag var hos min far och gick upp fem kilo.



Vägde mig för första gången igår sedan jag startade den här resan. Jag hade tappat 6 kilo, självklart en del muskler. Min vikt är numera 76, en vikt jag inte haft sedan jag var tonåring. Vägde 77 före jul. Att jag lyckas tappa beror på att jag valt att äta små portioner men ändå kunnat smaka på allt vad länderna har erbjudit.

Nu här på surflägret blir det desto mer mat då jag gör med massor av energi när vi surfar. Eller rättare sagt när jag paddlar ut i havet. Det blir också mest kolhydrater eftersom det är det som serveras. Frukost och lunch är inkluderat.

Träning

Återigen; hur lång är din resa?

Är det bara en vecka eller två kanske du ska ta dem som viloveckor med endast promenader som träning.

Är det en längre resa kanske du ska ta med löpskorna eller hitta gym på de ställen du besöker. Din kropp eller ett “träningsgummiband” duger rätt bra som redskap! Eller ska du kanske införskaffa en TRX?

Själv försöker jag köra mint 3 x 30 minuter på TRXen varje vecka. Mer vet jag inte om min motivation räcker till när man behöver köra på ett hotellrum. Jag är en människa som vill gå till gymmet när jag tränar. Jag vill inte vara hemma!

Jag tar det som en mental utmaning att träna under min långa semester. Fast här på surfcampet finns det ju ett enkelt gym där jag kan hänga upp TRX en riktigt bra. Det finns även några “pilatesbollar” och mattor. Därför blir det kanske 4-5 x 60 minuter träning här. Plus all träning man får i havet!

Kontentan blir ju då: upplev kulturen och se till att din kropp mår bra! Slappna av om du vill, träna om du vill. Vill du köra stenhårt på träning och en bra kost, då gör du det!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0