Snart öppnar bokningen!

Imorgon 1:a maj 12:00 öppnar vi bokningen!


Blå Bandet - Vi Kämpar För Livet är ett träningsevent till förmån för Barncancerfonden - träna, mingla, fynda och hjälp oss hjälpa! Sportlife Lindholmen lördagen den 02/6 är tillfället du inte får missa.

Alla insamlade pengar går oavkortat till Barncancerfonden och alla vi som arbetar med eventet gör det ideelt.
Bokning och all annan information hittar du på vår hemsida http://vikamparforlivet.blogspot.se/


Gilla oss på facebook; http://www.facebook.com/vikamparforlivet


15 km

Precis joggat årets första 15 kilometare. Tiden låg runt 1 h och 40 min så riktigt långsamt med stumma ben. Men målet var bara att springa sträckan.

Perfekt löpväder!


Laddar!

Ligger i soffan och försöket ladda inför veckans jogg. Ska försöka mig på 15 km i lugnt tempo idag. Tänker bara längd och inte tid!


Livskvalité

En rolig bok och John Mayer- Where The Lights Is (live in Los Angeles) = livskvalité!


Äntligen!

http://mobil.aftonbladet.se/a/www/14748846


Sent from my iPhone


Lerduveskytte

Första skyttelektionen på Säve Skyttebana. Vi har en go gammal gubbe med många historier. Riktigt kul med lerduveskytte! Blev 17 träffar av 20. Gustaf hade dock bara 2 bom! Nästa gång ska jag ha max en bom!


Fightingtorsdag 3 maj!

Nu på torsdag har du en rejäl chans att fightas! I tre timmar!

Först kör du Sportlife Box med mig 16:45 på Sportlife Exclusive i 60 min!

Sedan går du med mig till Sportlife Domkyrkan och kör BODYCOMBAT med Malin P, Hillevi S och mig 18:25 i 120 min!


Fightingtorsdag it is!


Game 7

Natt-tv; Game 7

New York Rangers - Ottawa Senators


Energin är låg

Jag tycker att det börjar kännas mer och mer att jag ligger på ett underskott. Kroppens energi är låg. Benpasset kändes oerhört tungt och segt! Men försöker man bränna samtidigt som bli starkare kan det ju bli såhär. Tur att jag får mycket energi av Pt-klienter, klassdeltagare, utvecklingsträffar och framförallt kollegor!


Intervju om pts syn på sin yrkesroll och kompetens

Jag är verkligen inte en morgonmänniska. Inte ens klockan 8:30 är kroppen med. På väg till en instruktörskollegas specialarbete. De ska intervjua personliga tränare om hur de pratar om sin yrkesroll och kompetens. En bra fråga tyckets jag!

Jag tycker att staten borde gå in och "säga" det här måste ingå i alla Pt-utbildningar. Nu kan ju "vem som helst" hålla en Pt-utbildning. Jag har hört en del roliga historier och en del skrämmande om vad som ingår eller snarare inte ingår...eller om hur utbildare "beter" sig.

Jag tycker mina totalt fem veckor är väldigt kort. Det krävs att man skaffar egen kunskap. Men två veckor?!


Du kommer väl?!


Cx och gym

Utökade dagens träning med att köra ett. CX-pass och ett bröst- & tricepspass!


HALVA BODYCOMBAT 52 & inre frid?

Jag tycker det är skönt och behövligt att i alla fall en dag i veckan ha en dag för att låta kroppen och mig själv återhämta mig. Hur man väljer att återhämta sig är kanske upp till var och en, promenader kan ju vara bra som en aktiv återhämtning. Själv gick jag till naprapaten.

Efter en träningsfri måndag blev det igår rygg- och bicepsträning. På efter middagen körde jag BODYCOMBAT med grymma Pernilla B. Hon körde gamla gudingar halva klassen och från låt 5 var det BODYCOMBAT 52. Kul att pröva lite av det som komma skall!


Idag blev det första yoga-klassen på evigheter. Välbehövligt! Känner mig sjukt avslappnad efteråt. Jag följde upp detta med lite shopping på MMSports.


Killarna/männen med sämst teknik i gymmet!?

Jag har kommit fram till bland dem med en hyfsad träningsvana, oavsett sport/idrott, är löpare eller i alla fall de som ser ut som löpare de med sämst teknik i gymmet. De som set ut som löpare och säkert är de killar som gynnar i tights utan shorts över. Gärna långa tights!

Dessa killar går in och gör "halvavancerade" övningar med rätt dålig teknik. De ger ett starkt uttryck över att de inte vill ha hjälp eller bli störda!

Det är ju mest en rolig iakttagelse av mig men inte utan en gnutta allvar :)


Mer ta i mindre "mestips"

Efter att ha tittat igenom de två senaste Fitness Magazine tycker jag att det rekommenderas för mycket "mesträning" för friska människor. Det är 1 kgs hantlar och yogablock hit och dit i gymmet.

Jag säger inte att detta är fel då det finns säkerligen massor av människor som behöver stabilisera, rehabträna eller t.ex. en golfare som behöver öka rörligheten.

Men låt friska människor också i alla fall någon gång få pröva lite tyngre vikter och utmana sig lite! Känns som det är en stor rädsla för vanliga maskiner, kablar och stänger; hederlig styrketräning! Varför inte blanda lite pinne à MAQ med lite ryckböj och hederlig liggande lårcurl i maskin?

Jag tror min nisch som Pt är att du på ett eller annat sätt får ta i lite extra och inse att du faktiskt klarar mycket mer än vad du tror!

(Samtidigt som jag kommer tvinga dig till en bättre hållning och ökad rörlighet då du jobbar i hela rörelsebanan trots att du har en stång i handen)

Det är tur att det finns olika sorters pts ;)


Återbesök 1

Min axel har inte blivit nämnvärt bättre sedan förra besöket. Men efter att ha nacken och ryggen "knäckt" känns det nu bättre och det är lättare att lyfta armen. (man knäcker ju inte egentligen men vet inget bättre ord)


Amerikaniserat? :)

Sitter just nu på Sportlife Angered. Gymmet ligger i källaren i köpcentrumet OCH det är en RULLTRAPPA ner till gymmet!! :)

En sida av mig gillar det en annan inte ha ha. Känns typiskt amerikanskt :) Självklart var den ju där innan Sportlife tog över lokalen.


Tidigare idag blev det en löptids på cirka en timme och 15 minuter. Längden vet jag inte riktigt men tror en bit över milen.


Frukost

Någon fotograf blir jag aldrig men den vanliga frukosten är god;

- 1/3 paket bacon
- 2 stekta ägg
- en halv stekt lök
- stekta champinjoner
- gurka


Bra träningsdag

Okej det blev inte det ultimata upplägget idag på min träning men jag är nöjd :)

En rilktigt bra ODYCOMBAT på Exclusive och efter en stunds vila körde jag bål och rehab. Styrkedelen såg ut såhär;

- raka crunch i dragmaskin
- sneda crunch på boll
- rotation i drag
- sidolyft med viktplatta
- raka crunch på visibilitet
- höftlyft i dipsställning
- dynamiska ryggresningar i bellyback
- statiska stabiliseringsövningar från MAQ

Jag föredrar att köra styrka och kondition för sig eller i alla fall styrkan först. Men går man på pass får man ju rätta sig efter tiden. Fick sällskap av Mumin på styrkan och snuten på klassen :)


Statiska stabiliseringsövningar enligt MAQ är olika "plankor". Ungefär:
1. Vanlig planka
2. Lyft ena benet
3. Lyft andra
4. Lyft en arm
5. Lyft andra armen
6. Lyft en arm och motsatt ben
7. Tvärtom
8. Sidoplanka
9. Andra sidan

Kör 20-30s och vila 10-20s mellan varje del.


Odinsgatan

Jobb på Odinsgatan


Jag jobbar på konstiga tider.

Jag jobbar på konstiga tider. Kommit igång med utvärderingar för Les Mills igen och utvecklingarna för Sportlife rullar på. Lutar åt renskrivning i helgen..


Fredagen flög iväg

Fem timmar Pt och en utvecklingsträff samt benträning på Sportlife Lindholmen har gjort att fredagen flög fram!

Riktigt gott benpass:
Ryckböj
Raka marklyft
Djupa knäböj
Sittande lårcurl
Benspark
Skenbensmuskeln med gummiband

Rehab för underarmar

Jag tycker att ryckböj är en riktigt go övning som utmanar och förbättrar hållningen, samt stabiliserar baksida axel.

 


Sportlife Box

Årets andra boxklass avklarad!


Fysiotest

Jag startade dagen med att göra ett kroppsammansättningstest, med företaget Fysiotestet. Igår och idag har de varit Sportlife Almedal.

Maskinen de använder ser ut som mycket mer avancerad tanitavåg men ska tillskillnad från tanitavågen ha en bra säkerhetsprocent. Säkerheten ska ligga på 98% enligt företaget. Sen får man veta betydligt mer än vid en fettmätning. Det den mäter är;

- Fettprocent
- Bukfett
- Muskelmassa
- Vätskebalans
- Muskelbalans

Den såg också om det saknades mineraler i kroppen. Priset ligger på strax under 500 kronor.


Effektivisera

Jag måste effektivisera mera!


Okristligt tidigt!

Började jobba 07:00 idag vilket egentligen inte är en konstig tid att börja arbeta. Men jag är morgontrött delux! Jag tycker om att säga godmorgon fram till 10:00. I italien är det tydligen okej att säga godmorgon fram till 12:00 :)

Trots detta kändes det skönt att komma igång tidigt. Började med klienter med fokus på löpning. Ett pass löpstyrka och sedan körde vi 3,5 km, lite korta intervaller och nedjogg. Kanske inte optimalt att köra de två passen ihop men man ska hinna med också :)


Kampanj på Personlig träning

16 april – 15 maj har vi kampanj på personlig träning och det är ett bra tillfälle för dig som vill köpa nya timmar.



- Köp 6 h och få 1 h gratis
- Köp 12 h och få 3 h gratis!




Detta kan även kombineras med alla rabatter! Har du stamkundsrabbat (10%), dvs köpt pt för över 15000:- under ett år eller eller om du är student(10%) kan du använda denna rabbat.



- För 15 (12+3)h betalar du alltså: 6300:- = 420 per h (Normalt 525:- per h)
- För 7 (6+1)h betalar du alltså: 3270:- = 468 per h (Normalt 545:- per h)



Med 10%

- För 15 (12+3)h betalar du alltså: 5670:- = 378 per h
- För 7 (6+1)h betalar du alltså: 3270:- = 421 per h


Du får självklart köpa hur många paket du vill! :)


Maila mig på johan.p.stromer@sportlife.se

Rehab

För första gången på länge har jag faktiskt skött mina rehabövningar. Det börjar dock bli några för många att sköta nu; för vänster underarm, vänster skenbensmuskel och nu höger axel. Börjar jag bli gammal?

Blev rehab på Odinsgatan.


Dom

Tydligen är jag pånyttfödd eftersom jag behöver träna upp min motorik igen. Det är mindre kul med rehabövningar men de ska skötas!


Naprapatbesök

Jag vet inte om det är bra eller dåligt att säga att man har en naprapat? Det låter ju som om man är där rätt ofta. Det har jag visserligen varit i perioder...

Jag går på Citykliniken vid Kungsportsplatsen hos en naprapat som heter Anders. Även om jag vet att jag behöver träna upp rotatorcuffen så tänkte jag kolla om det behövs lite massage eller nålar också.


One more to go

Nästan heldag på Sportlife Exclusive. Började med klienter efter 10 och slutar 21:30. Fått till sju arbetstimmar och en egen timme i gymmet.

Idag blev det bröst, axlar, rotator-cuffen, triceps och mage. Rotatorcuffen är det viktigaste för mig att träna då jag fortfarande har ont i supran.


Dag 2 av cykelutbildningen

Idag kör vi dag 2. Presentationer, passupplägg och teknikklass.


Vissa saker gör man bara för att man bestämt sig

Efter att ha instruerat en cykel 45 och deltagit på en cykel 45 under dagens utbildning tyckte jag att jag skulle varva ner med milen.

Det var första gången jag sprang den i Skatås och den var betydligt mer kuperad än 8:an! Jag kanske borde vilat under kvällen men har jag väl bestämt mig så. Jag vill tro att det stärker psyket och disciplinen!

Tiden? Skräp!


Direkt in i hetluften - Cykel dag 1

Första arbetsveckan kastas jag direkt in i hetluften och teamar min första större utbildning, med Mr Cykel - Jim Berg. Själv har jag bara hållet kvartalsutbildning i cykel förut. Detta är en uppdateringsutbildning för redan utbildade cykelinstruktörer som är nya på Sportlife.

Blir till att hålla lite delar samt körs min klass "Stairway to everything".


Inte ledigt i helgen

Tänkte vara helledig i helgen och bara ligga på soffan (läs löpträna) men icke! Nu blir det till att vara med och hålla cykelutbildning. Ska bli grymt kul!


Besök från under Down under

Laddar för dagens tävling med stor frukost med besök från
Nya Zeeland; Courtney and The Todd!


Good to be back!

Första klassen i Sverige i år instruerades på Sportlife Exclusive nyss. Jag har ju tagit över Boxen där resten av terminen. Kände mig lite ringrostig innan, särskilt när jag fick instruera på engelska men det gick bra :)

Skönt att varar tillbaka och jag älskar att instruera!


Tankspridd?

Underbar bok !


Gym, cykel och utveckling

Ben- och magpass med Marcus och den V-formade Cruz på tokfräscha Sportlife Odinsgatan.

Ben
Djupa knäböj
Sittande lårcurl
Benspark
Stående vadpress

Mage
Raka crunch på boll i drag
Sneda "fällkniv"
Raka crunch på matta

Är djupa knäböj bra? Eller ska man bara gå till 90 grader?
Jag tycker att om man har rätt teknik kan man absolut gå djupare!


Cykel
Blev även 30 minuter cardio på Domkyrkan. Tekniken sitter men ja konditionen.... Inte det smartaste efter ben heller ;) Riktigt bra klass med Mia!

Avslutade kvällen med årets första utvecklingsträff. Sportlife har grymma instruktörer!


Första gym med MO-Guns!

Lagom träningsvärk efter gårdagens smygträning. Att stretcha är ju omdiskuterat men placeboeffekt eller ej tycker jag att det lindrar min träningsvärk.

Nu är det dags för årets första träning med MO-Guns!


Boka in 2:a juni!

2:a juni vill jag att du bokar in!

Bokningen öppnar 1:a maj!

Hemsidan kommer snart!

Större, snyggare och bättre 2012!


Ur led är axeln

Min första "riktiga" styrketräning i år. Det var gott att träffa lite gött folk på gymmet. Saknat dem! Det känns mycket bra att vara tillbaka i Göteborg! Själva träningen var väl inte mycket att hurra över. Jag körde bröst, axlar och triceps.

Bänkpress
Lutande press i Smith
Breda dips
Hantellyft åt sidan
Hantellyft framåt
Pushdown med stång
Pushdown med rep
Smala armhävningar

Resultat; dips och smala armhävningar var en katastrof! Axelträningen ska vi inte prata om. Höger axel är mindre användbar än en isborr i Sahara! Ringer naprapaten imorgon!



First day

Idag började jag jobba. Började dagen på Exclusive. Nu efter första klienten på Ullevi blir det första riktiga gympasset för i år. Lugnt pass! Sedan några nya klienter ikväll, faktiskt mest nya idag.


Flyttträning

Dagens träning bestod av att leta igenom mitt förråd efter alla mina kläder. Jag har för mycket träningskläder ;)

Sen bars två fem väskors över halva stan. Imorgon ska jag börja äta bättre. Därför ska det nu lagas pannbiff efter sen shopping på Ica Maxi.


Nya klasser = fler klasser

Jag får inte tillbaka mina ordinarie klasser förrän mitten av juni. Därför har jag för första gången sen jag vet inte när tagit på mig två nya klasser.

Sportlife Box - Exclusive torsdagar 16:45 (Start 12/4)

Cykel 45 - Frölunda varann måndag 18:10 (Start 30/4)

Vill du komma så "Just do it"


Tillbaka

Då var jag tillbaka i Göteborg. Precis flyttat in hos min tillfälliga sambo. Börjar jobba på måndag.


Lite bättre

Igår försökte jag springa lite fortare i spåret. Jag tyckte inte att det gick så fort men jag kände mig rejält sliten medan jag sprang och det gick lite fortare i alla fall :)


Distans: 10 km
Tid: 56 min 58 s
Tid/km: 5,7 min / km

4 min bättre tid än i måndags! Dock långt ifrån septembers resultat;

Distans: 10 km
Tid: 44 min 53 s
Tid/km: 4,49 min / km

In med det nya, ut med det gamla!

Ett under att jag lyckats ha min Nokia 5800 Xpress Music i 3 år! Men nu skaffade jag en iphone 4s istället.



Passade även på att byta ut min Gilette Mac 3 mot en Gilette Fusion


Kött e gött!

Idag blev det lite vilodag med bara lite styrketräning och en stor mexicana biff på Gyllen Örnen här i Karlsborg. Den var så mör att den smälte i munnen! Otroligt gott!

Årets första mil

Årets första mil är gjord. Målet var att bara ta sig igenom. Det blev en lugn jogg i den kuperade fem kilometersbanan i Hammarnäset.

Tid: 61 min
Tid/km: 6 min och 6s

En vecka!

Då var det en vecka tills jag börjar jobba igen. Personlig träning på Sportlife Ullevi och Sportlife Exclusive. Rita kors i taket för första gången på typ tre år har jag tagit på mig en ny klass; Sportlife Box på Sportlife Exclusive torsdagar 16:45 med start torsdagen 12:e april!

Det är den enda klassen jag kommer ha på vårschemat då jag inte får tillbaka mina oridinarie klasser förrän sommarschemat börjar i mitten av juni.

Har haft ett par klienter nu som jag hjälpt med fysdelen inför klassikern. Hade en nu som siktade på en bit över 8 timmar, men slutade en bra bit under 7 timmar istället. Otroligt bra jobbat!

Själv är det nu slutslarvat med kosten! Kändes skönt att äta en i mina ögon nyttig frukost igen; bacon, stekt ägg och svamp!

Lugn träning

Lugn och skön söndag vilken mest innehållit mat och träning. Jag hade tänkt springa en mil men var helt enkelt för lat. Det kanske var bra så jag inte får tillbaka mina problem med skenbensmuskeln. Jag har fått till tre 5 kilometersjogg nu sedan jag kom hem, tiderna;

30:04
28:45
28:30

Den sista gav en kilometer tid på 5 min och 42 s. För att jag ska anse mig vara i hyfsad form ska kilometertiden ligga åtminstonde under 5 min/km då jag springer milen.

Dagens styrketräning var fokus på lite rörlighetsträning á la MAQ under uppvärmningen och sedan lätt ben- och magträning. Jag anser efter egen erfarenhet att man bör börja lugnt då man inte tränat på ett bra tag även om man var bra tränad före sitt uppehåll. Efter mina tre månder utan rejäl träning börjar jag hellre lugnt än skadar mig!

Ben
Ryckböj
Djupa knäböj
Raka marklyft
Tåhäv och omvända tåhäv i superset

Mage
Crunch med rotation åt bägge håll på topp
Sneda crunch och raka crunch i superset

Allt gjordes med lätta vikter

RSS 2.0