Stronger than you ever imagined

Idag börjar jag nytt styrkeprogram efter att ha kört tungt i 6 veckor (4-6 reps). Jag går ner i vikter och kör 8-12 repetitioner, det man generellt bruka kalla volym. Nya redskap och nya muskelgrupper som körs ihop. Började med ett gott armpass som gav mig den bästa pumpen på länge.

Vad är pump i musklerna?
Den vanligaste förklaringen är den pump man kan känna är ett ökat blodflöde till musklerna, jag har också läst att det är en tillfällig låsning av blod i muskeln. Om det senare stämmer är det ju snarare en minskat blodflöde men samtidigt ett ökat blodtryck i muskeln.

Om pump har någon effekt på muskelbyggande är omtvistast. En del säger att det inte har det, men jag har också hört att vid pump så ökar mängden kväve i musklerna och det ska eventuellt vara positivt för muskelbyggandet.

Armpasset med 8-12 reps 3 set med 60s vila mellan.

Biceps
Stående curl med stång 30kg
Hammercurl 42kg
Omvänd curl med TRX

Triceps
Smala dips 15/15/8
Pushdown med stång 60/54/48
Enarms pushdown med hammarfattning 24/24/24

Underarmar
Omvända med stång 15kg
Vanliga 20kg



Blev lite koreografiövning efter det


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0