Ont i främre delen av underbenet?

Idag joggade jag ute för första gången sedan typ förra sommaren. Varför jag inte sprungit mer i år eller förra året var för att jag fick en "överansträgningsskada" i skenbensmuskeln (Tibialis anterior) på grund av att jag ökade både intensiteten och längden i löpningen för snabbt när jag tränade inför Göteborgsvarvet förra året. Plus att jag hade för gamla skor. Det blev nu 3km, efter 2,5 började det kännas lite så då valde jag att gå den sista biten.

Jag löptränade med en del klienter efter det men har aldrig blivit riktigt bra. Efter diverse behandlingar; ström, nålar, massage till och med vila, skickade min naprapat mig till en ortoped.

Ortopeden förklarade vad det var för fel och sa att jag behövde träna. Jag skulle träna även om det gjorde ont, jag fick själv avgöra vilken smärta jag kunde uthärda. (Har av en sjukgynmast hört att det max får göra 5 ont på din personliga 10-gradiga skala).

Jag fick fyra olika övningar som jag skulle börja med att göra 20-25 gånger men jag kunde sedan göra det jobbigare och göra färre repetitioner. Följande övningar kan också vara bra att göra om du har haft eller brukar ha problem med benhinnorna.


Att stretcha musklerna på underbenets baksida ska också vara viktigt. Både tvillingvadmuskeln och den underliggande flundramuskeln. Att stretcha flundramuskeln gör du genom att böja i knäled när du på "vanligt" sätt stretchar vaden.
Genom att sitta på underbenen och luta dig bakåt stretchar du också ut främre skenbensmuskeln.


Dett är information jag fått från ortoped och naprapat, inget jag läst på en utbildning

Kommentarer
Postat av: Janne

Hej!
Tänkte höra hur det gick med rehabträningen som du beskriver att du fått från ortopeden. Har liknande problem som du beskriver och jag tycker att det verkar som ett vettigt program du fått. Efter jag ser att det var ett tag sen så bör du ha fått ett resultat av träningen och det kan ju vara bra att veta innan jag sätter igång.
Ha det gott!
/Janne

2013-07-29 @ 13:51:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0