Att stretcha eller att inte stretcha?

Eftersom jag påbörjat mitt examensarbete (ska eg inte börja förrän om 10 veckor) och gjort alla vårens boxklasser idag så blir det inte det tänkta inlägget om konditionsträning utan vi pratar lite stretch istället.



Gammal, gammal bild

Stretch är något som omtalat.
  • Är det nödvändigt?
  • Minskar det din träningsvärk?
  • Kan det vara farligt?

Jag stretchar på grund av följande anledningar:
  • Det är en skön nedvarvning efter avslutad träning
  • Jag vill öka min rörlighet
  • Jag känner mig mindre stel
  • Jag har en del "skador" som ska bli bättre av stretch
Det finns olika sätt att stretcha. Du kan bara göra en lång töjning eller t.ex. tillämpa PNF (Proprioceptiv Neuromuskulär Facilitering) där du töjer under några sekunder för att sedan spänna muskeln under några sekunder, detta gör att du kan töja den "längre" nästa gång. Detta upprepas några gånger.


Vad jag vet finns inga studier som säger att stretching verkligen skulle vara bra, däremot finns det några som visar på att det kan vara skadligt. Vad jag har förstått menar man då att det inte är säkert att det är muskeln som är kort utan det är t.ex. en led eller skelett som gör att du inte kan komma "längre" i din stretch. Där för behöver du vara aktsam när du t.ex. använder yttre kraft såsom en vägg så du inte går för långt och sträcker dig.
När jag själv stretchar brukar jag på vissa muskler köra en lång töjning á ca 30 sekunder och PNF på vissa.

Samma sak när jag stretchar klienter. När man stretchar någon annan är det viktigt att man har en dialog så det känns bra och att man inte stretchar för "långt". Det ska kännas att det sträcker men det ska såklart inte göra ont eller vara obehagligt!


Min personliga åsikt är att du bör stretcha men ta det varsamt. Om du är nöjd med din rörlighet, ta det som en skön nedvarvning. Återigen, dina mål spelar in!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0