Cykelkvartal 1 2011

Idag startade jag med årets första cykelkvartal med härliga Sportlifes Cykelteam! Denna gång var vi på klubb Partille och  hade i förväg valt en låt vi skulle presentera och valt at fokusera på något som vi behöver utveckla.

Jag valde att fokusera på att vara helt tyst under en låt och att få ögonkontakt med flera deltagare, att de skulle känna sig sedda. För att få en extra tivst på det valde jag en typ av låt som jag har svårt att hitta takten i, eftersom ja det knappt hörs någon takt.

Mit fokus låg också på att varje cyklist skulle vara en individ, gruppen fanns inte utan bara dem. De skulle också välja att bli jagad eller vara den som jagade. De fick lägga sig på vilken intentistetsnivå som helt så länge den låg över 75%. Hitta sin känsla i musiken.

Jag fixade min utmaning delvis. Eftersom jag kan tycka det är lite svårt att vara helt tyst blev det en del visuell coaching för gruppen och därmed tappade jag fokuset på att gruppen inte finns.


Som alltid en utvecklande och intressant vidareutbildning signerad Sportlifes cyckelteam och Jim Berg

PANIC EARLY!

Är precis vad jag gör nu! Har mina två sista tentor på den här utbildningen samtidigt som jag letar musik till en konventklass och ska hinna med ex.jobbet. Det är mycket nu!

Hann med ett sent gympass med Mackan förut. Nu sova!


"Långonsdag"

Sjukt lång dag idag! Skola 8.30-12-15 sen pt 13:10-19:45, hann med att köra ben också :)

Nu ska jag dö lite framför tvn, plugga och leta musik till en framtida konventklass :)

LÖRDAG

Härlig lördag!
Pt-klinent
Boxklass
3 Pt-klient
Nu moussaka, cola och en whiskey!

......

För låg energi för bloggen just nu


Lägg på dig lite

Smal bakglädje: http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/viktklubbse/article6512468.ab

Okej jag ser följande i ingredienserna: Socker, vetemjöl, margarin, florsocker, pärlsocker, plommon. Yes fett eller ja margarin ihop med snabba kolhydrater = För många ett säkert sätt att lägga på sig lite extra nu på vintern.

Vad kan margarin vara? Jo det kan du hitta även det på aftonbladet :) http://www.aftonbladet.se/matvin/karinahlborg/article359640.ab

Aftonbladet är verkligen en tidning med dubbelmoral.


Lyssna på kroppens signaler

Lyssna på kroppens signaler.



Först vill jag klargöra att jag inte pratar om när kroppen säger att du är trött och inte orkar med för att det är lite jobbigt! Utan jag pratar om när du får känslan av att något inte känns som det ska i någon muskel. Det kan var när du lyfter axeln, gör ett knäböj, springer eller något helt annat. Jag säger inte heller att du ska känna efter för mycket som någon hypokondriker men det är inte värt att få långtidsproblem bara för att du verkligen kände dig tvingad att göra just 12 repetitioner på just den vikten.



Enligt min erfarenhet brukar "känningar" gå över på några dagar. Du kan ju fortfarande träna, men undvik rörelser som gör ont. Blir inte problemen tycker jag att du ska söka kontakt med en naprapat, kiropraktor, sjukgymnast eller liknande. Enligt min erfarenhet skriver bara läkare ut tabletter och ordinerar vila. Detta brukar enligt min erfarenhet inte hjälpa så gäller det skelettmuskelskador brukar jag fråga någon av mina kollegor på Sportlife eller min naprapat. Självklart avråder jag dig inte att gå till läkare men får du inte den hjälpen där sök dig vidare eller kanske gå till bägge delar direkt.

När det kommer till förkylning har jag fått lära mig att du inte ska träna om du har feber eller ont i halsen. Jag har bekanta som har åkt på hjärtmuskelinflammation när de tränat sjuk. En lite snuva eller en lite förkylning tror jag inte hindrar dig, men du behöver kanske inte ta ut dig så du spyr….

 

Men jag vill inte se något mesande i gymmet eller i gruppträningssalen nu bara för jag bett dig att lyssna på din kropp. Träning handlar om att lära känna sin kropp men också om att utmana dig själv och flytta dina gränser!


Bilden lånad från http://ennylivsstil.blogg.se/2010/february/ 


BodyCombat - BRAVEHEART!

Nu i tidsdags teamade jag och grymma Carro och Micke hela BodyCombat 46 för sista gången. Temat var såklart The Warrioirs Workout - BRAVEHEART!
Vi var grymma och framförallt deltagarna var GRYMMAST! Fantastisk stämmning!


och för första gången var klassen helt full! 100% beläggning! ME LIKE!


DO YOU HAVE A BRAVEHEART?

Idag sitter jag på Chalmers bibliotek på en kurs i informationssökning. En obligatorisk kurs som ingår när man gör examensarbete. I mitt tycke en onödig kurs som gör att jag missar en ordinarie föreläsning.

Ikväll blir det trippelteamning på min combat 17:10, klubb Lindholmen, men grymma Caroline A och Michael A!


DO YOU HAVE A BRAVEHEART?


Bättre måndag och bättre söndag

Sedan jag slutade arbeta måndagar uppskattar jag söndagarna desto mer! Skönt att bara kunna lägga tid på skolan och träning på måndagar.

Idag blev det joggning 2km och rygg + biceps på klubb Domkyrkan.

Övre Rygg
Enarms-latsdrag i cable cross
Låg rodd i maskin
Chins
Omvända flyes i cable cross
Shurgs med viktskivor

Biceps
Scottcurl
Stående omvänd curl med ez-stång
Hammercurl med hantlar

Ländrygg
Ryggresningar i bellyback med vikt

Du missar väl inte imorgon:


Söndag på Ex

Idag är det 100%plugg som gäller! Ett ämne som heter något så intressant som Styr och reglerteknik. Nja men lite småintressant är det :)

Hann dock med en gymning med Marcus på klubb Exclusive. Lite joggning, bål och underamar för min del.



Mage
Magmaskin BCUBE
Bålrotation i kinesis
Crunch i brutalbänk
Vaggan med viktskiva

Ländrygg
Dynamisk ryggresning i bellyback

Plankan 2,5min

Tre övningar för underamarna

Jogg 1,7km. Jag springer inte för konditionen utan för att vänja mina ben vid löpning igen efter min överansträngning.

Stress och sju-punktsmätning

Min lördag är inte effetktitv.
9:20-10:20 klient
10:40-10.55 buss till Frölunda
11.15-12-15 Boxklass
12:48-13:05 buss till stan
13:20-14:20 klient

Det retar mig lite att jag missar ca 2h i restid.

När det gäller fettmätning med kaliper har jag hittills användt mig av tre-punktsmätning. Ibland tycker jag dock att resultaten visa väldigt fel med tanke på hur personen ser ut som jag mäter. Särskilt på kvinnor med mycket bindväv på benen och som har lätt att gå ner över magen (på tre-punks mäter man inte på magen på kvinnor) Därför har jag idag tillsammans med en kollega börjat lära mig sju-punktsmätning.

Sähär såg fördelningen ut när det gäller min fettprocent:

Tre-punkts: 16,2%
Fyr-punkts: 17,7%
Sju-punkts: 16,5%

Som ni ser skilde det inte så mycket på mig förutom på fyr-punktsmätningen.


Jag avslutade dagen med styrketräning på Exclusive. Eftersom jag nu börjar få ordning på mina skador har jag gått ner på 12 repetitioner.

Bröst
Bänkpress
Lutande bröstpress
Flyes i drag nedåt

Triceps
Pushdown med stång
Pushdown med rep

Mellan seten tränade jag mina rehavövningar med gummiband för tibialis anterior (främre skenbensmuskeln)


Vilka faktorer påverkar din träning?

Det finns en mängd faktorer som påverka ens träning.

 

1.  Man bör ha bra motivation
2.  Man bör känna glädje
3.  Man bör ha bra energi
4.  Irritation och ilska kan påverka träningen både positivt och negativt
5.  Trötthet påverkar den negativ
6.  Om man är hungrig så kan det bli jobbigare att träna, då menar jag själva känslan.
7.  Är man törstig så kan det bli jobbigare att träna, då menar jag själva känslan.
8.  Har man ätit för dåligt inför träningen kan energinivån vara för låg.
9.  Har man druckit för lite under dagen kan det påverka träningen negativt.
10. Är man ledsen kan det påverka träningen negativt.
11. Om man är skadad påverkar det träningen negativt.
12. Sjukdom kan påverka träningen negativt.
13. Musiken omkring dig kan påverka träningen positivt eller negativt.
14. Människorna omkring dig kan påverka träningen positivt eller negativt.
15. Din tränare, instruktören eller din träningskompis kan påverka träningen väldigt mycket!
16. Om du haft en bra eller dålig dag kan påverka träningen positivt eller negativt.
17. Om du tar kosttillskott kan de påverka din träning.
18. Om du har ont någonstans så kan det påverka din träning.
19. Dina träningskläder kan påverka din träning, de kan vara för varma, för trånga m.m.
20. Vädret kan påverka din träning.
21. Ordningen på gymmet, om du hittar det du ska ha.
22. Om de övningar du vill göra är lediga.
23. Om du kan få passning på en styrkeövning.
24. Om tränar inför ett mål, t.ex. en tävling kan du vara mer sporrad att göra bra ifrån dig på din träning.
25. Om du tävlar mot dig själv eller mot någon annan på din träning kan det påverka träningen positivt eller negativt.
26. Om du för träningsdagbok kan det påverka din träning positivt.
27. Om du kommit ihåg all utrustning du behöver.
28. Om du har tid för din träning.
29. Uppvärmningen påverkar träningen.
30. Nedvarvning påverkar din träning.
31. Stretch kan påverka din träning.
32. Din egen kunskap om din kropp, kost och träning påverkan träningen.

Kan du komma på fler?


Vilka faktorer påverkar din träning?

Det finns en mängd faktorer som påverka ens träning.

 

1.  Man bör ha bra motivation
2.  Man bör känna glädje
3.  Man bör ha bra energi
4.  Irritation och ilska kan påverka träningen både positivt och negativt
5.  Trötthet påverkar den negativ
6.  Om man är hungrig så kan det bli jobbigare att träna, då menar jag själva känslan.
7.  Är man törstig så kan det bli jobbigare att träna, då menar jag själva känslan.
8.  Har man ätit för dåligt inför träningen kan energinivån vara för låg.
9.  Har man druckit för lite under dagen kan det påverka träningen negativt.
10. Är man ledsen kan det påverka träningen negativt.
11. Om man är skadad påverkar det träningen negativt.
12. Sjukdom kan påverka träningen negativt.
13. Musiken omkring dig kan påverka träningen positivt eller negativt.
14. Människorna omkring dig kan påverka träningen positivt eller negativt.
15. Din tränare, instruktören eller din träningskompis kan påverka träningen väldigt mycket!
16. Om du haft en bra eller dålig dag kan påverka träningen positivt eller negativt.
17. Om du tar kosttillskott kan de påverka din träning.
18. Om du har ont någonstans så kan det påverka din träning.
19. Dina träningskläder kan påverka din träning, de kan vara för varma, för trånga m.m.
20. Vädret kan påverka din träning.
21. Ordningen på gymmet, om du hittar det du ska ha.
22. Om de övningar du vill göra är lediga.
23. Om du kan få passning på en styrkeövning.
24. Om tränar inför ett mål, t.ex. en tävling kan du vara mer sporrad att göra bra ifrån dig på din träning.
25. Om du tävlar mot dig själv eller mot någon annan på din träning kan det påverka träningen positivt eller negativt.
26. Om du för träningsdagbok kan det påverka din träning positivt.
27. Om du kommit ihåg all utrustning du behöver.
28. Om du har tid för din träning.
29. Uppvärmningen påverkar träningen.
30. Nedvarvning påverkar din träning.
31. Stretch kan påverka din träning.
32. Din egen kunskap om din kropp, kost och träning påverkan träningen.

Kan du komma på fler?


Grym tisdag!

Grym fightingtisdag idag!

Äntligen har deltagarna på min BodyCombatklass vågat börja låta lite :) Eller ja de lät fantastiks mycket idag! :) Sjukt grym klass idag!

Riktigt lärorik och kul MMA-träning idag också.
Vi tränade på försvar mot sparkar och sedan la vi ihop det med att sparka-försvara-slåss-försvara, allt i lugnt tempo. Riktigt bra!

Fysen:
Viktskiva ovanför huvud från axel till axel x 5
Hantelswing 5 per sida
Armhävningar med hantelrodd och axelpress x 5
Chins x5

Varvade i 5min sen vila och 5 min till.

Grym tisdag!

RSS 2.0