Skottland - Veckan efter British Open

Nu i juli åkte jag och min kompis Gurra till Skottland för bilsemester. Skottland har nog den vackraste natur jag har sett hittills! Det var som att vara i Sagan Om Ringen!


Den vyn 1!

Den vyn 2!

Inveraray Castle

Inveraray Castle

Utsikten från första B&B

Första B&B

Loch Lomond

Loch Lomond

Doune Castle där scenen med träkaninen i Monty Python spelades in

William Wallace Monument

William Wallace Monument


William Wallace svärd som typ är längre än Mel Gibson

Stirling Castle

Vårt B&B i Edinburgh

Vårt B&B i Edinburgh

Glencoe

Glencoe

Glencoe

Loch Ness

Tantallon Castle

Tantallon Castle

Tantallon Castle

Tantallon Castle

Tantallon Castle


Dirleton Castle

Dimma

Glenkinchie

Hampden Park


Grymt bra om viktnedgång!

Riktigt bra inlägg om viktnedgång på kostdoktorns blogg! Jag håller dock inte helt med om träningsbiten. Men är helt med på att om du tränar så blir du hungrigare....men fördelarna med t.ex. ökad muskelmassa och allt annat du får av träning anser jag väger upp detta!


http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt#comment-167928


BODYCOMBAT 45

Igår testade jag BodyCombat 45 för första gången, eller ja alla låtar utom 6an och 10an var från 45an. Det var ett par bra låtar och kombinationer, men ska jag vara ärlig så kommer jag faktiskt inte ihåg så mycket ha ha. Pernilla B levererade som alltid en grym klass!


Lite inspiration


3 dagar - 3 styrkepass

De tre senaste dagarna har styrketräningen skötts ordentligt! Tre grymma pass med Marcus som har resulterat i sjuk träningsvärk :)

Tisdags bröst och axlar på Almedal (Jim supportade på bröst)

Bröst

Bänkpress
Flyes i drag neråt
Lutande press i maskin
Axlar
Axellyft åt sidan i TECA.maskin
Stående militärpress med fristång
Lilla Pebben

Onsdag Rygg och mage på Exclusive
Rygg
Climbers
Smal latsdrag
Baksida axlar i kineses
Smal rodd i maskin
Ryggresning i bellyback, dynamiskt och statiskt - Superset
Mage
Joystick
Sidolyft med viktplatta
Raka och sneda crunch i BCUBE
Crunch på boll
Plankan

Idag armar på Exclusive

Bamse (biceps)

Frenchpress med ez-stång
Liggandes hammercurl med rep
Pushdown i maskin


Omvänd bicepscurl med rak stång

Sittande overheadpress
Underarmar - 3 övningar



Dagen började med att jag fick köpa ett ...

Dagen började med att jag fick köpa ett nytt batteri till motorcykeln eftersom det gamla somnat in. Med ny energi lyckades jag ta mig till bilprovningen och fick min Honda besiktigad utan anmärkning :) Sedan bar det av hem till landet, vädret suger dock! Ska på guidetur vid några fort nu,ska bli intressant!


Kinesis

Ikväll var det meningen att jag skulle köra ett helkroppspass men eftersom jag hade missuppfattat öppettiderna på Exclusive så blev det bröst, rygg och axlar. Eftersom de nu installerat Kinesis från Techno Gym så passade jag på att pröva dessa. Jag körde flyes i olika vinklar, latsdrag, rodd, omvänd peckdeck och shrugs i den. Jag har hört att folk kallar dem rehabmaskiner, men jag tyckte att man kunde lägga på bra med vikt om man ville. Man kan köra en hel del grejer i dem, men jag skulle inte lägga alla mina övningar i dem utom kanske något pass någon gång. Kan vara ett bra komplement.


Bilden är lånad från techno gyms hemsida

Jag avslutade med pebbens!


Dags att ta sig ut i gymmet!

Nu kanske din semester är slut och du kanske är en av dem som:
- inte tränat under semestern
- inte styrketränat förut och är lite nervös för att ta dig ut i gymmet
- kanske ska börja träna för första gången

Här kommer några generella enkla träningstips för styrketräning;



  • Försök att undvika att köra biceps för nära före rygg eftersom du "använder" dig av en hel del biceps i övningar för övre ryggen.
  • Försök att undvika att köra triceps för nära före bröst eftersom du "använder" dig av en hel del triceps i övningar för bröst.
  • Försök att undvika att köra bål, här räknar jag ländrygg och mage, och sådant i ungefär samma höjd, före att du ska köra ben. Framförallt benövningar där du "får" med bål (core) mer, som knäböj, utfall, raka marklyft, baksida lår på boll, m.m. Men även övningar som benpress, benspark, sittande och liggande lårcurl m.m. Det kan vara svårt att hålla en bra hållning om du redan tränat musklerna kring bålen "isolerat" och därmed redan tröttnat ut dem.
  • Själv försöker jag att lägga mage och ländrygg sist i ett pass, och inte dagen före ben.


 Repetitioner

  • 1-6 Maxstyrka
  • 6-8 Styrka och volym
  • 8-12 Volym (Själklart blir du ju starkare här med)
  • 10-15 Grundstyrka (Bra att lägga sig i om man är nybörjare eller om man hållit upp väldigt länge.
  • 15- 25 Uthålligstyrka

Eftersom kroppen lär sig (vänjer sig vid) övningar (rörelser) bör man för att utveckla sin träning och för att inte sluta utvecklas, variera och periodisera sin träning. Efter sex veckor brukar det vara lagom att förändra sitt program. Det du kan ändra är antalet repetitioner, antal set, vilka muskelgrupper du kör ihop, vilken dag du kör muskelgruppen och vilka övningar du kör. Kör man ett program längre än sex veckor kan man börja tröttna på det också.



Set
Jag tycker att tre set per övning är en bra riktlinje.


Återhämtning
Generellt brukar man säga att en specifik muskel behöver ca 48 timmar för att återhämta sig. Total återhämtning av hela kroppen kan skilja sig rejält hos olika människor, alltifrån 5-20 dagar. Det finns antagligen människor som återhämtar sig fortare eller behöver ännu längre tid.Dessa tips är väldigt basic och generella. Är du mer avancerad och beroende på vilka muskelgrupper du prioriterar så funkar de bra eller mindre bra för dig.


Något oväntat vann jag faktiskt en match i...

Något oväntat vann jag faktiskt en match i dagens turnering. Sen hade jag typ 10 dubbelfel i resten av matcherna, då vinner man inte! :P


Tennis

Abstinensen efter träning växer, men ja något gym verkar det inte bil på ett tag men det verkar bli tennisturnering på Tjörn idag :) Tennis kan jag dock inte spela så ja får jag in en boll e jag nöjd :P


Igår åt vi på en Skotsk pub mitt Edinbu...

Igår åt vi på en Skotsk pub mitt Edinburgh, grymt go stämning med en trio som körde go folkmusik i ett sjukt tempo! Idag har vi tagit en bussresa till Loch Ness för att titta på monstret. Guiden är mycket bra och rolig, jag har snart lärt mig hela den skotska historien, och så har han en sån riktigt go skotsk röst! Dock insåg vi att det hade varit bättre att ta bilen. Bussen stannar på ointressanta platser och man kan inte stanna där man vill. Sen fick vi inte se så mycket av Loch Ness som vi trodde. Det är dock alltid lätt att vara efterklok!


Igår körde vi från Prestwick längs vä...

Igår körde vi från Prestwick längs västkusten upp till Inverary. Naturen på västkusten är otroligt vacker! Det är som att vara i Sagan Om Ringen, skog, berg, sjöar, kullar, bäckar, slott, små byar m.m. Vi övernattade i en stuga hos en musiker. Idag har vi kört runt Loch Lomond, ätit i Callander som ligger i en trakt där Rob Roy höll till, vidare till Dunon där de spelade in kaninscenen i Monty Pyton spelades in. I Sterling tittade vi på slottet och på William Wallace Monument. Nu är vi på ett grymt B&B i Edinburgh och ska ta en sväng på stan. Gustaf har äterigen tagit dubbelsängen, åpen som han är!


Jag har aldrig varit på Säve flygplats för...

Jag har aldrig varit på Säve flygplats förut. Jag förstår varför! Nu e det semester! Peace off!


Grym grillning och spelet "Med andra ord" ...

Grym grillning och spelet "Med andra ord" på Tjörn igår! Idag är det beachvolley och kast med amerikansk fotboll vid havet i Stenungsund. Trots lågbyten har jag 2 vinster av 2 möjliga i beachvolleyn :) Imorgon går planet till Glasgow!


VEckan

Veckans träning har väl vart sådär.

  • I måndags blev det en oväntad combatteamning och ett bröst-axel-pass med M.
  • I tisdags min egen combatklass.
  • I onsdags 5km löpning och ett grymt benpass på x. Jag känner fortfarande av det :)
  • I torsdags ett riktigt bra rygg och magpass återigen på x med G.
  • I fredags ett helt okej armpass och min sjukt jobbiga cykel 45, känns ännu mer i benen.

Det som är kvar att träna är underarmar, nacke och traps. VI får väl se om jag orkar mig till x idag.


I veckan har jag dock lyckats få en hel del andra grejer gjorda. Jag har fått massage, varit på MM-sports och Slakthuset för att handla och hämtat ut mina svindyra inlägg.

Idag har det hänt typ nada, en fika med Jimbo och nu till Tjörn för grill och bad :)


Skottland - Glasgow Äntligen semester!

Nu har äntligen min semester börjat! Inget jobb på två veckor! Helgen blir lugn med på måndag drar jag och Gurra till Skottland. Vi flyger från Säve till Glasgow, sedan hem på fredag. Däremellan är ingeting planerat, men det ryktas om att lära sig köra på fel sida om vägen, slott, god mat, Loch Ness, whiskyprovning, helt enkelt en lugn och skön semester i vackert landskap utan stress!



Det här bloggandet blir det inte mycket a...

Det här bloggandet blir det inte mycket av i värmen. Jag är så trött av den här värmen. Men nu är det bara 10 timmar till semester. Jag har redan haft dagens första klient och är nu på väg till Örgryte för den andra. Det blir dock ett stopp på vägen för frukostbuffe på Ica Focus. Sen vill jag inte tänka på hur dumt jag har lagt upp dagen...


Hoppig dag idag. Började med klient 07.30...

Hoppig dag idag. Började med klient 07.30, sen gick jag hem och sov igen. En till klient 14.00 sen sista combaten jag instruerade innan min semester. Fan vad bra den var! Alla slet som djur! Älskar mina klasser! Nu dubbelpt på fjärde sportlife idag!


Svett, värme och blod!

Shit vilken svettig, varm, rolig, jobbig och blodig combatteamning det blev på Sportlife Almedal idag! Jag tror inte att jag hade en torr fläck någonstans och så lyckades jag skära mig i fingret på någonting. Visste inte att man kunde blöda så mycket från ett finger. Det roliga var att jag märkte inte att jag gjorde det utan helt plötsligt frågade Pernilla vad jag gjort och då var det blod utsmetat med svett över scenen. Härligt!

Nästa år ska jag banne mig ha fem veckors semester då jag inte gör någonting alls! Jag vet inte om jag kommer att förgås i värmen först eller svettas bort först!

Varmt varmt varmt

Idag blev det gymning med Marcus på Sportlife Ullevi, bröst och axlar. Det gör dock ont i vänster handled vilket hämade :(

Bänkpress, knästående flyes i drag neråt, sneda flyes i drag på lutande bänk.
Axelpress i drag, axellyft åt sidan i drag, och baksida axlar i drag.


Nu spontan BodyCombat-teamning med Pernilla B på Sportlife Almedal 17:00!


Framgång

Att skratta ofta och mycket;
att vinna intelligenta människors respekt och barns tillgivenenhet;
att förtjäna ärliga kritikers uppskattning och uthärda falska vänners svek;
att uppskatta skönhet, att leta fram det bästa hos andra människor;
att lämna efter sig en värld som blivit lite bättre tack vare ett friskt barn, en trädgårdstäppa eller förbättrade sociala förhållanden;
att veta att åtminstone en levande varelse har kunnat andas lättare för att man levat.
Detta är att ha haft framgång.
  

Ralph Waldo Emerson

FramgångAtt skratta ofta och mycket; a...

Framgång Att skratta ofta och mycket; att vinna intelligenta människors respekt och barns tillgivenenhet; att förtjäna ärliga kritikers uppskattning och uthärda falska vänners svek; att uppskatta skönhet, att leta fram det bästa hos andra människor; att lämna efter sig en värld som blivit lite bättre tack vare ett friskt barn, en trädgårdstäppa eller förbättrade sociala förhållanden; att veta att åtminstone en levande varelse har kunnat andas lättare för att man levat. Detta är att ha haft framgång. Ralph Waldo Emerson


Igår blev det mindre träning än planera...

Igår blev det mindre träning än planerat, men jag hade ju i alla fall min cykel så jag fick någon träning! Den var spyjobbig igen :) Idag är det sol, bad och hav som gäller! Någonstans i Näset


Är det verkligen lagligt att behöva gå ...

Är det verkligen lagligt att behöva gå upp 06.30 på en fredag? Första klienten 07.30 och nu 3 av 4 avklarade. Själv har jag redan fått två löppass då jag sprungit med två klienterna. Jag tror jag slår rekord i än antal anläggningar idag. Exclusive, Domkyrkan, Örgryte, Ullevi och så avslutar jag med min cykelklass i Frölunda ikväll!


Typ bara combat

Idag har det inte blivit mycket gjort, men en pt-session och en grym trippelteam på Sportlife Kållered med Linda och Anna. BC SUMMERSPECIAL 2010!

Detta var spellistan:

1. Summer of '69 (37)
2. The united vibe (35)
3. Come with me (39)
4. Jump that rock (39)
5. Tutti Frutti (40)
6. The black pearl (43)
7. Hardcore angel (39)
8. Your shining (44)
9. Bite the dust (31)
10. Hero (31)

Idag började jag jobba sjukt tidigt för ...

Idag började jag jobba sjukt tidigt för att vara mig! 7.30! Lyckades bara sova 4 timmar också. Oftast när jag vet att jag måste somna för att jag ska upp tidigt så sker det motsatta. Jag har precis varit på Löp & Skokliniken för att skaffa inlägg. Väldigt trevligt bemötande och kunnig personal. Inläggen kosta dock halva min månadslön :( Jag hoppas verkligen de är värda detta!


Måndag, tisdag, nu e det på g!

Lyckades utöver löpningen på landet igår även få till en sen gymning på Sportlife X! Det blev bröst-axlar-tricpes. Lätta vikter och kort återhämtning emellan, runt 12 reps och 3 set.

Bröst
Bänkpress
Lutande hantelpress & sittande flyes i drag, superset
Stående flyes neråt, i drag

Axlar
Pebbens

Triceps
Stående dips i switchingmaskin & pushdown, superset

Avslutade med maxintervaller 20s jobb, 40s vila x 10 på arctrainer.


Idag började jag med en morgonpromenad till ICA Maxi för att handla, sedan blev det gymning med Macke och Koffe på Ullevi. Rygg för hela slanten!

Climbers (sneda chins åt sidorna)
Latsdrag snett neråt- bakåt i cable cross
Skivtstångsrodd till magen & axelrotaion med hantel -liggandes, superset
Omvänd peckdeck
Ryggresning i bellyback & rotatorcuff


I följande inlägg http://bodyandsoul.blogg.se/2010/may/idag-skulle-man-sprungit-goteborgsvarvet.html skrev jag om att en kul grej kanske kommer att hända. Nu är i alla fall hälften klart. Jag kan dock inte gå ut med det ännu. Men det är smikrande och kommer att bli väldigt kul! :) Det kommer dock att bli en sjukt busy helg!

Jag skulle eg varit på väg hem nu men ef...

Jag skulle eg varit på väg hem nu men eftersom vädret i Göteborg tydligen suger och här är det grymt så väntar jag till kvällen. Precis sprungit 5km vilket var skönt för allt utom min fot, kändes som om någon skar med kniv i den :( La typ 30 min på att stretcha efteråt,vilket jag hoppas gör min naprapat nöjd!


Idag har det varit mer ledighet. Jag start...

Idag har det varit mer ledighet. Jag startade med en frukost bestående av jordgubbar i grädd-mjölk och äggröra :) Så nice att ha ett riktigt kök att laga frukost i. Dagen fortsatte med en båttur till Omboöar, den lilla skärgård vi har här. Otroligt fint, otroligt lugnt, stilla och skönt! Årets första dopp blev det också. Nästan 19 grader i Vättern. Dagens lunch var revbensspjäll och hård mjukost med den där kon på. Dagen avslutades med grillning hemma med kompisgänget :)


Så himla gott att den tyska maskinen KROS...

Så himla gott att den tyska maskinen KROSSADE Argentina med filmande lipsillen Heinze (eller hur han nu stavar, vem bryr sig)! Tomas Muller är hur grym som helst och bara 20år! Drömmen vore Holland - Tyskland i final!


Dagens frukost: stekt ägg, kantareller i g...

20100703608 (MMS)

Dagens frukost: stekt ägg, kantareller i grädde, pate, nyplockade jordgubbar! Jag visste riktigt i vilken ände av tallriken jag skulle börja! 


Just nu ligger jag i en hängmatta på gården och gör inget! Planerat för idag? Grilla och se på grymma fotbollsmatchen :)


Min kropp är slut! Det känns i alla fa...

Min kropp är slut! Det känns i alla fall så i kroppen. Jag var trött, sliten och utan energi när jag åkte till Kållered för att vicka en BodyCombat. Efter klassen så kändes det likadant i kroppen fast gånger tio! Min röst ska vi inte ens pratat om. Men jobbar man i den här branschen så är det bara att leverera. För jag skulle ju göra klart min cykelklass också. Vet i fan om jag kom ihåg att äta. Klassen blev färdig och med en hes röst som bara kunde skrika så levererade jag en sjukt jobbig, svettig, klass som jag tror en del tog i på så de höll på att spy! Det är i alla fall så det ska kännas när man ska upp på 95% av sin maxpuls. Klassen heter "Burn down the mountain! - The ultimate seduction?" och är ett berg med en härlig avslutande raksträcka! Någon röst eller energi har jag inte nu, men behöver det inte heller nu när jag sitter på väg till landet för några dagars ledighet! Jag har dock löpskorna med.. Vad gör du denna soliga helg?


Inte mycket träning just nu. Den här dag...

Inte mycket träning just nu. Den här dagen har gått åt till jobb och att göra en ny cykelklass. Men imorgon blir det minst två timmarträning. Jag ska hålla en combat på Kållered kl 11.30 och sen min cykel i frölunda kl 17. Nu godnatt!


RSS 2.0