Träning

Steg 4- Träning



Vad träning kan göra för dig:

  • Förbättrar konditionen (Orkar mer)
  • Ökar muskelstyrkan (särskilt styrketräning).
  • Stärker skelettet
  • Du sover bättre
  • Du blir friskare
  • Ger ökad energi och livskraft, du känner dig piggare.
  • Ökar kroppens energiförbrukning och förbränner onödigt kroppsfett, minskar övervikten. (Det du bör tänka på är att träning kan göra dig hungrigare så att du eventuellt äter mer, dvs. du kanske inte går ner om du tränar och äter mer)
  • Det finns forskning som visar att träning förbättrar minnet.
  • Cirkulationen i kroppen ökar
  • Stärker kroppens inre funktioner: bra för benstommen, förstärker immunförsvaret, förbättrar blodcirkulationen och syreupptagningsförmågan, minskar inflammationer, rensar kroppen på toxiner mm. 
  • Förbättrar ämnesomsättningen.
  • Bra för hjärtat och blodet. Påverkar kolesterolet positivt samt sänker blodtrycket och minskar risken för hjärtinfarkt.
  • Förbättra insulinkänsligheten - Bra för diabetiker, eller personer som ligger i riskzonen. Träning ökar insulinkänsligheten och minskar insulinresistensen. Se insulin.
  • Ökar din psykiska styrka och förbättrar din psykiska hälsa Du får bättre humör (träning är både psykiskt och fysiskt stärkande) När jag tränar kan jag koppla av ordentligt!
  • Motverkar stress, du klara stress bättre.
  • Du får ett större socialt nätverk

  Hur du ska träna beror på dina mål:

  • Starkare?
  • Större?
  • Uthålligare?
  • Minska i fettprocent?
  • Gå ner i vikt?
  • Gå upp i vikt?
  • Rörligare?
  • Snabbare?

 

Jag tror att varierande träning är det bästa för kroppen. Att du behöver träna styrketräning, konditionsträning och rörlighet. Hur du gör det är upp till dig. Träningen bör vara rolig eftersom det ger dig och din kropp större möjlighet att lyckas med dina mål! Men ska träning vara rolig jämt?

Mitt svar på det är nja. Även om du inte tycker att styrketräning är roligt tror jag att du behöver den i någon form. Själv tycker jag att det är oerhört roligt! Jag tror att du behöver styrketräning för att stärka muskler, leder m.m. för att förhindra skador du kan få i vardag eller i annan träning. 

Konditionsträning i form av traditionell löpning, cykling m.m. gruppträning eller idrott är också något du behöver för att helt enkelt få en bättre kondition och en bättre rörlighet.



Jag arbetar med både gruppträning och personlig träning. Det heter personlig träning för att den ska anpassar just för individen, även om flera saker ofta passar för flera människor. Men även gruppträning kan vara anpassad för personer. Du går ju på det som du tycker är roligt och som du tror passar just dina mål. I vissa klasser såsom Box, Armytraining, Kettlebell, Yoga m.fl. har ju instruktören möjlighet att gå runt och förbättra just din teknik m.m.



Ju mindre du rör dig i din vardag desto viktigare är det för dig att träna regelbundet. Det är viktigt att du tränar kontinuerligt för att nå reslutat eller att bibehålla redan nådda resultat. Jag tror att det är bättre att träna 2-3 gånger i veckan varje vecka året runt än att tokträna under en kortare period. Däremot tycker jag inte att det är fel att köra tuffare perioder ibland för att pusha dig själv och din kropp lite extra ibland.


Ny på träning?

Är du helt ny när det gäller träning och du känner dig osäker tycker jag att du ska anlita en personlig tränare, gå på eventuella gymintron som träningsanläggningarna säkert håller, gå med en kompis eller gå på ett gruppträningspass. Det är viktigt att du får en bra start och att du lär dig att utföra t.ex. rörelser rätt. Börja din träning lugnt och stegra den sakta men säkert så du slipper bakslag. Om du upplever det tufft och tråkigt i början så kommer det kännas grymt kul när du når dina resultat!



Planera in din träning som vilket möte som helst. Har du avsatt tid för den så kan inte något annat ersätta den tiden. Bestäm att du ska träna ihop med någon så tar ni er dit ihop.


Uppvärmning
Kom ihåg att värma upp innan din träning. Kör ca 10 minuter, eller så att du känner dig varm, på t.ex. crosstrainer, löpband, cykel i lugnt stegrande tempo. Det är viktigt att förbereda kroppen på en tuffare ansträngning. PÅ de flesta gruppträningspass ingår en uppvärmning


Nedvarvning
Försök att varva ner på något sätt efter din träning. Jag kommer att ta upp stretchin i en senare artikel.


Återhämtning
Kom ihåg att det är under återhämtningen du bygger nya muskler och bygger upp din kondition mest. Under större delen av träningen bryter du ner kroppen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0