Nej inte glad än..men irriterad

På media hur de trycker fram den nya koststudien.....bläh och på Andreas Guiance okunnighet i nya Body, eller är han bara en dålig "journalist" som inte orkar göra riktig research?


..........

...kommer aldrig bli glad igen


Vecka tre

Då går vi in på tredje veckan med fett fett och fett. Jag känner mig precis som jag gjorde innan jag slutade med kolhydrater och ja hur jag ser ut det får vi se om lite mer än två veckor.

Idag hoppade jag våra två föreläsningar och pluggade inför dagens dugga istället. En dugga är ett "testprov" på typ halva kursen där man kan samla bonuspoäng till den riktiga tentan.

Nepp dags att duscha

Psykopat :)

Igår körde jag fullt ös på Cykel 30, var nog lite för hårt för vissa ;)

På min box var det deltagarrekord :) Inte många som vill träna klockan ett en lördag när solen skiner, men den här klassen går bra :)
Det var bra ös på passet också, jag älskar ju när folk låter lite när de slått, markerar de viktiga slagen. Det lät som ett Zoo igår :)
Jag var lite elak mot dem och körde verkligen all energi ur dem igår.
Näst sista övningen 30s ettor (jabbar) 30s tvåor (bakre raka) 30 s ett-två fick de köra två gånger ;)
Men de var ju tvugna att förtjäna sin kladdkaka ;)


En tjej kom men en hälsning från en tjej som vart på combaten jag teamade i torsdags. Jag var en psykopat :) Var nog dn bästa instruktörskomplimang jag någonsin fått :)

Lördsagsmorgon

Idag har man gått upp...det är ju en prestation i sig ;)
Ha faktiskt gjort en gammal dugga på Termodynamiken också..innan frukost :)

Nu ska jag äta fettfrukost, sen åka iväg med mina fyra kladdkakor och ha cykel 30 och Box


Hårdare

Idag har träningen vart min cykel 45, körde på ännu hårdare på passet eftersom det var den sista gången jag körde det passer. Nästa vecka har jag det inte, eftersom jag skulle gått en utbildning då. Utbildningen blev tyvärr inställd så jag e ldig då istället.

Sen har jag jobbat i repan och nu ska jag baka typ 5 kladdkakor och göra en cykel 30 tills i morgon, ska bara vara love-låter....hmmm ... ha ha

Återkomst nr......

Sist gjorde jag en "stor" grej över att han var tillbaka men den här gången tycker jag mest att det är roligt, och  att han gjorde mål direkt, ett riktigt snyggt mål också. Men vi får väl se hur långe hans fot håller. Jag hoppas resten av sässongen här, sen VM, sen NHL nästa år. Jag pratar såklart om Peter Forsberg "Magic Boy" Nr 21.
Hoppas att få se honom i följande tröja snart: (Colorado Avalanche)





Nepp nu e det dags för skola. hej hej

Mrx

Teamningen idag gick mycket bra, och jag tror deltagarna var nöjda med Mr X. De hade vart väldigt nyfikna på vem det var och jag tror jag fick någon busvissling när jag kom in ;)

Men de hade lagt til en powerlåt till så vi körde elva låtar., det var sjukt jobbigt :)


Lite plugg lite sov

Trött

Jag känner mig så himla trött nu förtiden. Energin är det inget problem e bara trött, men klar i huvudet. Det beror antagligen på den kost jag äter nu, MEN jag har kommit på varför.
Så fort jag dricker vatten så piggnar jag till. SÅ det är väl för att eftersom jag inte äter kolhydrater som binder vatten i kroppen så är det kanske lättare att få vätskebrist. Så nu dricker jag typ en halv liter i timmen.


Nu ska jag strax åka och tema combat med Y. och J. något slags inför alla hjärtans dag, och jag ska vara the heartbreaker....hmm kanske inte min stil direkt *hehe


Äntligen och trötthet

Jag har slutat väga mig varje dag nu, men idag gjorde jag det.  Vågen visade nu under 80kg, 79,9 ;)


Igår var en blandad dag. Gymmade på morgonen, körde rygg. Ökade på allt utom marklyft, där jag istället valde att minska rejält på vikten eftersom jag tycker att min teknik blivit sämre.

Efter det så var det dags för en undersökning hos optikern. Jag har haft en del problem med mina ögon och går hos ögonläkare, som sagt att jag bör använda linser med sparsamhet.
Men opitkern igår sa att han såg inget i mina ögon som motiverade att jag inte skulle använda linser. Så kan man ju hoppas att även ögonläkaren är mer positiv nästa gång :)

Resten av gårdagen var jag mest trött...sjukt trött...visste inte om jag skulle orka ha min Cykel 60. Men det var ju såklart bara att bita ihop. Deltagarna var väldigt trötta så jag var tvungen att pusha dem lite hårdare. Vilket jag tror att jag lyckades med eftersom de verkade hålla ut hela vägen i mål.


Igår fick jag äntligen sålt min bil också. Skönt att bli av med pengaslukaren.


Mindre matfokus

Något som jag kom att tänka på igår är att jag tänker mycket mindre på mat sen jag började äta så mycket fett och inga kollisar. Mat tar inte alls lika mycket plats längre, vilket är väldigt skönt. Jag känner aldirg att jag har helt slut på energi efter att jag har tränat, känner aldirg att "mina muskler äts upp". Det skriker aldrig i magen om man uttrycker sig så.

Nu ska jag gå och gymma, ska bli ryggträning.

Fick min externa hårdisk "Western Digital Elements 640 GB" och nya ipod hörlurar som jag beställt från netonnet. Kan jag äntligen skicka in min dator som krånglar jämt :(

Öppenhet

Det är väldigt många som blir intresserade av den diet jag går på. De flesta är nyfikna och öppna för disskusion. Det är bara majoriten av de andra personliga tränarna som skakar på huvudet så fort de hör talas om att man inte äter kolhydrater. Men visst så är kanske jag lite också, man vill ju ändå tro lit på det man lärt sig under sina dyra utbildningar. Men forskningen går ju vidare så man bör ju vara öppen för nya rön och våga testa nya saker.

Dagens träning började förresten klockan nio imorse när jag körde igenom bcn.

Ikväll blev det först styrka

Axlar
Axelpress i maskin 49kgx7 49kgx8 49kgx5 (ökning)
Hantelpress 25kgx4 25kgx5 25kgx3
Hantellyft åt sidan 12,5kgx11 12,5kg9 (ökning)

Traps
Shrugs med vikt skivor 30kg per handx13 30kg per handx12 (ökning)
Rodd till hakan med ez-stång 47,5kgx7 47,5kgx5 (ökning)

Vader
Stående Vadpress 5an x10 5an x10




Efter styrkan så körde jag som vanligt Bodyjam. Jag fick ovanligt mycket plats i salen idag..undra vad det kan bero på *he he.
Det var J O som körde idag, mycket bra pass. Tröttare i benen idag :)


Vecka två på ketogena dieten

Japp då börjar typ vecka två av den ketogena dieten.
Den ketogena dieten handlar om att jag ska äta 80% fett och 20% protein.
Tanken med denna diet är att jag ska minska min fettprocent och öka min muskelmassa.

Såhär funger den ketogena dieten (eller lchf som den också kallas)
När man äter kolhydrater omvandlas glukos till glykogen vilket används som kroppens bränsle. Glykogenet lagras i levern och i musklerna. På grund av kolhydraternas påverkan på blodsockret och insulinutsöndringen kommer kroppen ha väldigt lätt att lagra fett.
Om man äter enligt den ketogena dieten utsöndras inget insulin som kan lagra fettet. Detta resulterar i att fettförbränningen blir betydligt högre. Risken för inflamamtion i kroppen som visar sig som igentäppta kärl och hjärtproblem minskar radiklat, när man skär ner kraftigt på kolhydraterna.
Fettet omvandlas till ketogenkroppar, vilka kroppen använder till energi istället för glykogenet. Den lilla dos av glukos som kroppen måste ha tillverkar levern själv.
Människor kan alltså leva helt utan kolhydrater i sin kost.

Detta var kort om vad den ketgoena dieten innebär. Vill du veta mer kolla på http://www.kostdoktorn.se/

Och det är om dessa saker stämmer jag vill kolla med mitt test.

Jag vägde mig, gjorde en fettprocentmätning och tog kort innan jag började på dieten.



Dagens träning innehöll armar och mage:

Bicpes
Stående ez-stång 45kg/4 45kg/2 45kg/2 (här var jag svagare än förra veckan)
Stående växlande hantlar 22,5kg/4 22,5kg/4 (ökning)
Curl i drag ca 45kg x7 45kg x5 (ökning)
Uppdrag stege neråt

Triceps
Pushdown ca "60"kgx12 ca"70"kgx4 ca"70"kgx4 (ska eg delas med hälften, men strunt samma jag ökade )
Tricepspress från panna 45kgx5 45kgx5
Kickback 12,5kgx6 (ökning)
Dips med stege ner

Underarmar
Stång 32,5kgx13 32,5kgx12 (ökning)
Hantlar 12,5kgx9 12,5kgx8 (ökning)

Mage
Möte bröst knä 40kgx9 40kgx8 (ökning)
Magmaskin 70kg8 70kgx7 70kgx5
Crunch på boll x16 x10
Plankan 3minuter 45 sekunder (ökning)

Vikten uppåt igen.

Jag har redan slutat att gå ner och istället börat gå upp. Men det intresseanta är ju eg inte vikten utan fettprocenten. Jag gjorde ju ingen mättning av fettet precis innan jag började. Men jag gjorde en för ett tag sen som antagligen stämde ungefär när jag började med dieten. Då låg jag på ca17-18 fettprocent. Den fettmättningen var med calipometer, men personen mätte bara på överkroppen vilket ger en högre fettprocent hos killlar än om han mätt som jag bruakr göra (på överarmen, magen och låret. Killar har generellt mer fett på överkroppen än udnerkroppen och tjejer tvärtom.

Så det kan du vara så att jag redan börat få en muskelökning?
Eller så har jag inte kommit in i ketosen utan den första viktnedgången var bara vatten eller för at jag åt mindre?
Fast varför skulle jag gått upp igen då?

Något har ju i alla fall hänt eftersom jag kommer i min acnejeans som jag inte kommit i sen förra julen då jag vägde 77.

Nuvarnde vikt 81,4.


Bättre idag, när jag fått i mig mer fett!

Efter gårdagens illamående och lätta yrsel så har fredagen varti bra :)

Återgick till frukosten med bacon, stekta ägg, ost och te med grädde, lunchen med köttfärs-grädd-ostsås, och ikväll belv det fläskfilégryta. Är bra sugen på att vispa lite gärdde och äta *mums mums

Inför kvällens Cykel 45 så kände jag mig rätt trött på det passet jag kör jsut nu, men orka göra ett nytt ännu nje....så jag valde att göra passet lite hårdare, pushade folk lite hårdare så de körde på lite högre växlar. Deltagarna gillade förändringen! Passet blev väldigt bra, jag körde själv på lite mer motstånd än jag brukar, vilket kändes skönt. Tyvärr hade jag glömt min pulsklocka hemma¨, hade varit kul att ha ett värde på hur hårt jag verkligen körde :)


Imorgon är det dags för första löppasset sen jag började med dieten, ska bli intressant! 44minuter tog det sist.
Efter mitt boxpass så ska jag träffa några av de andra boxinstruktörerna för en Workshop sen blir det lite äta efteråt.

Det ska också bli intressant att se hur det går att äta ute, och dricka alkohol. Hur kommer man att reagera?



Kvällssammanfattning

Dagen har innehållit en hel del illamående och kännt mig allmänt låg.
Men det hindrade mig inte från att öka i alla  bröstövningar (hade dock problem med att få upp hantlarna på lutande hantelpress, men sen väl uppe så körde jag fler än nånsin)
Låg-känslan hindrade mig inte heller från att plåga människorna på boxen :) eller att köra 75min poweryoga. PLus se mammuth på bio.


Bröst
Bänkpress 90kgx5 90kgx4 90kgx2
Lutande hantelpress 32,5kgx9 32,5kgx4
Dips med vikt 20kgx4 20kgx2

Börjar man komma in i ketosen nu ...

...när jag faktiskt mår rätt illa och e rätt yr...har vart det under några timmar nu....
Eller var det för att jag mixtrade med frukosten i morse?
Man ska inte byta ut sånt som funkar!
Var konservativ ;)

En nackdel ...

En nackdel med det här testet är att jag känner att jag börjar bli lite viktfixerad, eller kanske snarare resultatfixerad, kollar i spegel och på våg hela tiden för att se vad som händer.
Jag borde gjort ett fettprocent test innan jag startade det här, men lite sent nu.

Igår kväll mådde jag rätt illa och var yr efter jag hade ätit. Det varade i ca 20min, men sen gick det över och allt var "friden och fröjden" (Citat ur Yrrol).

Men ja jag ställde mig såklart på vågen innan frukost igen, och den visade 80,4kg. Alltså 1,4kg ner på en dag. Är det ens möjligt? Självklart är det vatten, muskler och fett jag gått ner men ändå........Nästan 2kg på två dagar. Får hoppas man inte försvinner helt av det här *he he

Varierade frukosten lite Brie-ost, salami och ägg. (te med grädde)





Just det, jag kör på ungefär 20% protein 80%fett.

Dagen ska innehålla bröstträning, hålla ett boxpass, gå på ett poweryogapass och bio.

Men först föreläsningar i mekanik och termodynamik


Alkolhol

Vilken tur!
Jag måste ju avstå den goda ölen under dena diet, och jag har trott att jag får hålla mig till torrt vitt vin och whiskey. Men torrt rött vin och sprit är ok! Bara att läsa på innehålsförteckningen :)

Tack gode gud ;) *he he

Inga problem hittils

Gymmade imorse, orkade köra på som vanligt. Ökade lite på de flesta övingar.

Rygg
Latsdrag V-handtag ca 60kgx6 60kgx6 60kgx6
Sittande rodd i drag med rak stång, smalt grepp ca 30kgx10 ca 35kg x 6
Marklyft 120kgx5 120kgx4
Ryggresning i ställning 20kgx4 20kgx5


Inte ett dugg hungrig efter detta, Drack en proteindrink (100%protein + vatten) mest för att det var gott.

Knappt hungrig när det var dags för lunch. Den feta köttfärssåsen ;) Kände mig dock lite illamående och lätt yrsel efter lunchen. Men det gick över snabbt.

Min cykel 60 var idag full igen, det var manfall när vi körde cykel 75 förra veckan ;) Latmaskar!
Jag orkade köra på lika hårt som vanligt, dock kände jag mig inte lika förstörd efteråt som vanligt ;)

Eldprovet blir nästa tisdag då jag ska försöka mig på 1h gym, en BodyCombat och en Bodyjam. Det har jag ju orkat förut, plus att jag instruera combaten. Då orkade jag knappt ta mig hem från gymmet. Får se hur det blir då ;)


Det enda jag märkt hittils är att om man rapar så smakar det äckligt i munnen, snart kommer väl andedräkten ;)


Dag 2

Dagens morgonvikt 81,8kg Alltså ner 0,4kg första dagen.

Nu är det inte så att jag på något sätt ska banta, och det är ingen hetsblogg med meningen att oj vad "man måste gå ner i vikt" utan jag redovisar bara resultaten av mitt test.


Inte särskilt trött heller.


Ugs för styrka, kanske lite combat och sen sjukgymnast.q


Rumpvärme kanske?

Citatet kommer från TV4:s Lokalnyheter Göteborg 09:35.

"Två män forcerade tidigt i morse en bakomat klockan med hjälp av en traktor. De bytte sedan till en mer komfortabel BMW"


Den första hela dagen på ketogen diet

Än så saknar jag inte kolhydraterna. Rätt gott att äta av "den förbjudna maten"
Orkar inte äta så mycket mat, man är rätt mätt hela tiden. Dock så kände jag mig lite konstig när jag började styketräna, men eftersom det snart gick över så tror jag att det är att jag reagerar på RAGE annorlunda när jag inte äter kolhydrater.
Kände mig inte hungrig alls, och energinivån dippade inte på varken styrketräningen eller på Bodyjamen. Var inte ens hungrig efter 2hs träning, brukar vara low on enery då, men icke idag.

För övrig så var jag inte sämst på bodyjamen ;) he he och var inte ensam kille den här gången heller :)



Dagens styrka

Axlar
Axelpress i maskin 40kgx12 46kgx8 49kgx4
Hantelpress 25kgx4 25kgx4 25kgx4
Hantellyft åt sidan 12,5kgx9 12,5kg9

Traps
Shrugs med vikt skivor 25kg per handx16 25kg per handx16
Rodd till hakan med ez-stång 47,5kgx4 47,5kgx5


 


Har gjort två storkok.

Recept 1.
(Vet inte hur många portioner det blir)
1000g Svensk blandfärs 50/50
0,5l grädde 40%
Nästan 800g riven ost 40%
2 påsar Organisk tacokrydda (inte den vanliga, är druvsocker i den)
Massa peppar, salt, vitpeppar, oregano.

Recept 2.
1kg fläskifle
0,5l grädde 40%
Två kvillbilee gräddäldel
200g riven ost för att få lite tjocklek på den.
Svartpeppar, salt, vitpeppar och vitlök.


 

Första frukosten

Idag var jag inte alls sugen på att äta min nya kost. Kände mig lätt illamående när jag laga frukost. Och ja den skiljer sig ju en del från de vanliga bloggarnas fräshca frukost med müsli, grönsaker, grodar och allt vad det nu är:




Ägg och bacon, stekt i smör ;) Lite gräddost 40% till också, plus te med grädde. Inte så pjåkigt ;)


VIkten börjar på 82,2kg

Ketogen-diet

Yes då har det börjat!
Nu ska jag "utsätta" min kropp för en "diet" eller andra säger livstil.
Jag har varit och är väl eg fortfarande mot sk "metoder" eller ska vi säga att jag inte förerdar dem. Jag tycker att man ska försöka hålla kosten som en så enkel del av livet som möjligt.


Men nu är det alltså dags att pröva den ketogena dieten. 20%protein och 80%fett, ingen mat som innehåller mer än 5%kolhydrater. Min tjej kör på denna och säger att hon blviti mycket starkare, vilket också syns.
Det är det jag är mest nyfiken på att se om det funkar. I och med att jag för träningsdagbok så kommer ju detta att synas i så fall.
Sen om man skulle bli deffad så vore det ju trevligt också. Mitt problem är väl mest att jag tycker att kolhydrater är för gott att avstå och att jag tycker det e jobbigt att behöva krångla när man äter ute, fast nu äter ju inte jag ute så ofta.
Det är nog att jag inte får dricka öl som är det värsta. Ska jag under den här månaden, som jag tänker testa dieten, festa så får jag tydligen bara dricka torrt, vitt vin. Vilket jag inte tycker är gott. Men man kan ju blanda med sockerfri dricka så kanske det går ner, fast då är ju syftet enbart att bli full. Öl dricker man ju också för att det är gott!!

Här kan du läsa mer om den ketogena dieten eller lchf som den också kallas:

http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf
http://www.lowcarbkost.com/index.php

http://www.halso.info/71.html
http://www.halso.info/72.html
http://sv.wikipedia.org/wiki/LCHF-metoden


Lägger in lite före bilder här och nu. Så får vi jämföra om en månad sen.


   



För övrigt så hade jag ett väldigt bra styrkepass idag. Värkte i armarna, och nu är jag uppe i 3½min i plankan som jag kör sist i magprogrammet. Kommer nu redovisa lite vikter just för att se om jag ökar något markant från och med nu.

Bicpes
Ez-stång 45kgx5 45kgx3 45x3
Stående växlande hantlar 20kgx7 20kgx5
Curl i drag ca 45kg x4
Uppdrag stege neråt

Triceps
Pushdown ca 50kgx7 50kgx6 50kgx5
Tricepspress från panna 47,5kgx4 47,5kgx4
Kickback 10kgx10
Dips med stege ner

Underarmar
Stång 30kgx16 30kgx8
Hantlar 12,5kgx7 12,5kgx5

Mage
Möte bröst knä 37,5kgx15 37,5kgx8
Magmaskin 75kgx5 70kgx5 65kgx15
Crunch på boll x16
Plankan 3½minut

RSS 2.0